1 dethon Oostburg 2 dethon Hulst 3 Dethon Terneuzen 4 Dethon VOC

Annik Terryn, directeur Aan Z:

‘En naar volle tevredenheid. Onze visie is: kijk niet naar iemands beperkingen, maar kijk vooral naar wat iemand wél kan. Iemand in dienst nemen met een beperking is voor ons niet meer dan een logische stap. Sterker nog, met zijn toewijding en motivatie is Jürgen voor ons een zeer gewaardeerde collega.’
 

Grote focus op het werk

Volgens Annik heeft juist een organisatie als Aan Z een voorbeeldfunctie. ‘Als wij als welzijnsorganisatie niemand met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, hoe kan je dan verwachten dat een winstgericht bedrijf het wel doet? Wij zochten een administratief medewerker. Toen jobcoach Tom de Boom Jürgen aan mij voorstelde, vertelde hij dat Jürgen veel kan en graag wil werken. De kans van slagen is misschien kleiner, maar de motivatie des te groter. Iemand met een beperking heeft meer te verliezen en daardoor een grote focus op het werk. Als de juiste man op de juiste plaats zit, kan hij veel voor een bedrijf betekenen. Zeker met een Tom de Boom ernaast om goede begeleiding te geven. Niet alleen voor Jürgen. Juist zijn collega’s hadden enige coaching nodig om met een collega met een beperking samen te werken. Inmiddels weten zij beter wat zij van Jürgen kunnen vragen. En Jürgen weet beter aan te geven als hij iets niet aankan. Vanuit het verleden was hij bang om dat te erkennen. Bovendien kan hij zo de dingen beter afwerken en durft hij inmiddels zelfs nieuwe taken te proberen. Jürgen is zichtbaar gegroeid.’
 

Een waardevol visitekaartje

Jürgen is eerstelijns telefonist voor de vrijwilligers en voor degenen die hulp nodig hebben. Verder helpt hij onder andere met facturen versturen en mensen inschrijven voor bepaalde cursussen. Elk jaar op 1 november trakteert Jürgen zijn collega’s op zelfgebakken cake. ‘Om de dag dat ik in dienst kwam te vieren’, zegt hij. ‘Die wil ik niet ongemerkt voorbij laten gaan, ik ben blij dat ik deze kans heb gekregen.’ Annik besluit: ‘Meestal neem je voor een functie iemand aan die een arbeidsprestatie kan leveren. Iemand met een beperking brengt echter nog iets extra’s mee, namelijk toewijding en trots. Veel medewerkers hebben aanmerkingen op een bedrijf, leggen de focus op mankementen. Terwijl diegene met het zogenoemde mankement juist alles aan het bedrijf goed vindt en trots is dat hij er mag werken. Dat is een positieve waarde, een waardevol visitekaartje voor het bedrijf.’