WerkServicePunt
Naskalina heeft een afgeronde HBO-opleiding aan de kunstacademie. Helaas vindt ze in deze branche geen werk. Via de gemeente ontvangt ze een uitkering en via het WerkServicePunt (WSP) wordt ze begeleid naar werk. Via hen krijgt ze ook het aanbod om bij Dethon een werkend re-integreren traject te volgen.
Aan de slag
“Ik wil heel graag werken, ik deed ook vrijwilligerswerk, maar het solliciteren was niet succesvol”, vertelt Naskalina. “Ik heb veel steun gehad aan de coaching van het WSP en ik was blij dat ik kon werken bij Dethon. Eindelijk aan de slag!”
“Het zou voor iedereen goed zijn om een paar maanden bij Dethon te werken. Daardoor krijg je meer begrip voor mensen met een beperking.”
- Naskalina
Wennen
Het werk bij Dethon bevalt goed, maar het is ook wennen. Naskalina: “Ik word gewaardeerd dat ik mijn werk goed doe en mijn afspraken nakom. Maar, er werd ook vrij snel gezegd; ‘Waarom ben je hier? Je hebt een hoger niveau…’ En ik dacht; ‘Wat bedoel je…? Ik doe mijn werk toch goed?’ Daar had het niets mee te maken.
Er is een duidelijk verschil tussen mensen die bij Dethon in dienst zijn, omdat ze een beperking hebben, en de mensen die vanuit de gemeente instromen, omdat ze werkervaring willen opdoen. Wáárom je bij Dethon bent, dat staat niet op je voorhoofd te lezen. Dat er daardoor niveauverschillen ontstaan op een afdeling, is voor sommige collega’s nog wennen, merkte ik.”
Luisterend oor
Een praatje, of luisterend oor… Naskalina wordt gezien als een sociale collega. Dit sociale komt ook van pas in haar huidige werk in de thuiszorg. “Zeker in coronatijd zijn oudere mensen extra eenzaam. Uiteraard zorg ik ook dat ze een schoon huis hebben als ik weg ga! Maar even praten of luisteren… Dat is net zo belangrijk. Vroeger had ik nooit gedacht dat ik bij mensen thuis zou poetsen. Maar wat ik niet wist is dat dit werk enorm veel voldoening geeft.”