1 dethon Oostburg 2 dethon Hulst 3 Dethon Terneuzen 4 Dethon VOC

Uitkomst onderzoek Dethon: directeur en leidinggevende stoppen

De algemeen directeur van Dethon heeft vandaag bekendgemaakt dat hij in overleg met het bestuur besloten heeft te stoppen met zijn functie bij Dethon. Het is de bedoeling dat al op korte termijn een (interim) directeur zijn taken overneemt. De aanleiding voor het besluit van de directeur zijn de uitkomsten van de onderzoeken die het afgelopen jaar naar Dethon hebben plaatsgevonden. Ook een leidinggevende heeft aangegeven bij Dethon uit dienst te treden naar aanleiding van het onderzoek.

 

Reactie Dagelijks Bestuur Dethon:

“Wij respecteren en waarderen het dat de directeur dit besluit heeft genomen. Hij heeft gedurende lange tijd bijgedragen aan vele goede ontwikkelingen bij Dethon en er ook voor gezorgd dat de organisatie door meerdere moeilijke periodes heen is geleid. We zullen ons als bestuur inspannen om snel zorg te dragen voor nieuwe stabiliteit binnen de organisatie en aan de slag te gaan met de ontwikkelingen die nodig zijn. En wij zullen nauw betrokken zijn bij de (juridische) stappen die naar aanleiding van de onderzoeken in belang van Dethon gezet moeten worden.”

 

Onderzoeken

Er zijn twee onderzoeken uitgevoerd waarvan er een zich richtte op de bedrijfscultuur en een op mogelijke financiële misstanden binnen de organisatie. De onderzoeken werden ingesteld naar aanleiding van signalen vanuit het personeel, de SP en de FNV. Het Berenschot-onderzoek werd vorige maand gepresenteerd en daaruit kwam naar voren dat de organisatiecultuur door de meeste medewerkers als positief werd ervaren, maar er daarnaast ook werk aan de winkel is op diverse aandachtsgebieden.

 

Financieel onderzoek

Onlangs werd het interne financiële onderzoek afgerond. Dit onderzoek richtte zich op een specifieke situatie. Het gaat daarbij om een individuele afspraak over vergoedingen in de vorm van persoonlijk gebruik van materiaal en werkuitvoering via Dethon. Het onderzoek geeft aan dat dit een vergoedingswijze was die een langere periode onjuist toegepast en verantwoord werd. Over de inhoud van het rapport kunnen verder geen mededelingen worden gedaan. Het onderzoeksrapport is vertrouwelijk, omdat het gedetailleerde financiële en persoonlijke gegevens bevat van opdrachtgevers en medewerkers van Dethon. 

 


 

“Hier voel ik me vrij”

Het voorbeeld van een succesvolle detachering? Dat moet Bram Davidse zijn. Sinds 1996 is hij gedetacheerd. Eerst bij het Centrum VakOpleiding, een van de voorgangers van Scalda, en tegenwoordig bij Scalda in Terneuzen. Dat is inmiddels ruim 25 jaar. Het perfecte moment voor een interview met Bram en zijn leidinggevende, Marco Carper. Wij vragen ons af: wat is het recept voor zo’n langdurige detachering?

 

Marco: “Zoals Bram kunnen we er wel 10 hebben bij Scalda. Hij ziet zijn werk en neemt initiatief. Dat komt mede door zijn grote verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat wanneer je een medewerker vrij laat, hij of zij zichzelf sneller ontwikkeld. Natuurlijk ben ik er altijd voor vragen of hulp wanneer dat nodig is.

 

Samenwerking

Ook zijn detacheringsconsulente van Dethon, Noëlla Goossen, staat voor hem klaar. “Sinds de komst van de detacheringsconsulenten bij Dethon is de samenwerking positief veranderd. De periodieke evaluaties en losse vragen bespreek ik nu met één vast contactpersoon. Dat werkt erg prettig. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat de komende jaren zo blijft.”
 

Trots en vrij

Tijdens een rondleiding stuiten we op een perfect geordende voorraadkast. Dat blijkt het werk van Bram te zijn. Hij vertelt ons trots: “Sinds dit jaar mag ik mijzelf hoofd magazijn noemen. Niets verlaat deze ruimte zonder dat ik het weet. Van boven tot onder heb ik alles opnieuw ingedeeld en opgeruimd. Nu vind ik alles in één keer. Dat werkt wel zo fijn.”

 

Als Bram de rondleiding hervat, valt ons iets op. Links en rechts wordt Bram begroet door studenten. Iedereen lijkt te weten wie hij is. “Ik maak iedere dag schoon in de lokalen waar leerlingen praktijklessen volgen. Zo leer je natuurlijk veel mensen kennen. Dat maakt mijn werk nog leuker. Maar het fijnste aan werken bij Scalda? Dat is de ruimte die ik krijg om zelf mijn dag in te delen. Dat maakt dat ik me hier vrij voel. Ik wil graag nog iets zeggen tegen de medewerkers van Dethon, namelijk: vertrouw op jezelf. Laat je ook detacheren en ga met plezier naar je werk zoals ik.” Van harte gefeliciteerd met je jubileum Bram. Nog vele jaren te gaan!

 

 


 

 

Resultaten onderzoek Berenschot naar bedrijfscultuur Dethon zijn bekend

TERNEUZEN - Er blijkt geen sprake te zijn van angstcultuur of intimidatie binnen Dethon. Dat schrijven de onderzoekers van Berenschot in hun rapport. Maar er is wel werk aan de winkel, zoals het verbeteren van de klachtenprocedure en het verder verbeteren van de leiderschapsstijl. De aanleiding voor het onderzoek is het zwartboek Dethon, in oktober 2020 aangeboden door de SP. Volgens het zwartboek zou er sprake zijn van een structurele onheuse bejegening van medewerkers en een angstcultuur. Dat blijkt onjuist.

 

Het Dagelijks Bestuur van Dethon, bestaande uit drie wethouders van de gemeenten Hulst, Sluis en Terneuzen, heeft dit onderzoek laten uitvoeren. De onderzoeksvraag voor Berenschot luidde: Voer een zorgvuldig, onafhankelijk onderzoek uit naar de achtergrond van de verschenen Rapportage zwartboek Dethon 2020 en leg een relatie met de aanwezige bedrijfscultuur. Met andere woorden; is er in de organisatie sprake van een klimaat van onheuse bejegening en/of sociale onveiligheid, die verder gaat dan alleen de meldingen die zijn gedaan? De onderzoekers hebben bewust niet onderzocht of de specifieke meldingen in het zwartboek waar zijn of niet waar. Het onderzoek is breder getrokken naar de algehele cultuur binnen Dethon en hoe medewerkers het ervaren om bij Dethon te werken.

 

Onderzoeksmethode

Het onderzoek richt zich op vijf thema’s: werkbeleving, samenwerking met leidinggevende, klachtenprocedure, HR-beleid en meldingen uit het zwartboek. Het onderzoek is gedaan vanuit het perspectief van medewerkers en vanuit leidinggevenden. Het onderzoek is als volgt opgebouwd:

  • Enquête. Alle 825 medewerkers in dienst van Dethon zijn uitgenodigd om een digitale vragenlijst in te vullen. Deze is door 358 medewerkers ingevuld, een respons van 43%.
  • Interviews. Aanvullend hebben de onderzoekers in totaal 95 gesprekken gevoerd met medewerkers. Berenschot heeft willekeurig een selectie gemaakt uit een anonieme lijst met personeelsnummers. De geïnterviewden zijn evenredig verdeeld over de verschillende vestigingen, afdelingen en functies binnen het bedrijf.
  • Individuele meldingen. Berenschot heeft daarnaast medewerkers en oud-medewerkers de mogelijkheid gegeven om zelf een gesprek aan te gaan, zonder dat zij hiervoor uitgenodigd waren. Hier hebben 20 medewerkers gebruik van gemaakt. Het is niet bekend of dit dezelfde medewerkers zijn die meldingen hebben gedaan bij de SP inzake het zwartboek. Alle meldingen zijn anoniem behandeld.
     

De onderzoekers hebben daarnaast relevante documenten bestudeerd. Er is in het rapport onderscheid gemaakt tussen feiten en meningen om uiteindelijk tot een onafhankelijk oordeel te komen.

 

Conclusie

Uit het onderzoek blijkt dat er geen sprake is van een klimaat van structurele onheuse bejegening en / of sociale onveiligheid. “Ondanks dat een aantal medewerkers dit oprecht zo beleeft, is dit niet de heersende bedrijfscultuur. Dethon is een prachtige organisatie, waar veel energie in zit. Mensen proberen hun werk zo goed mogelijk te doen. De leidinggevenden zijn betrokken en laten met name hun intrinsieke betrokkenheid zien om de mensen goed te begeleiden”, concluderen de onderzoekers.

 

Aanbevelingen

Uit het Berenschot onderzoek komen ook aanbevelingen: de onderzoekers treffen problemen en knelpunten aan waar Dethon mee aan de slag moet. Zo is het belangrijk dat er een goed laagdrempelig vangnet komt voor medewerkers  die klachten hebben of iets willen melden. Bijvoorbeeld een vangnet door laagdrempeliger iemand te laten functioneren als vertrouwenspersoon. Verder luidt de aanbeveling om te investeren in een positieve leiderschapsstijl, die geborgd is in de hele organisatie. De opleiding en het takenpakket van de assistent leidinggevenden (voorlieden) verdienen aandacht en moeten verbeteren. Tot slot zijn er organisatorische verbeterpunten; zoals het herpositioneren van de afdeling personeel & organisatie, het verbeteren van de communicatiestrategie en te zorgen voor uniformiteit en duidelijkheid over de uitvoering van regels. Dethon werkt sinds begin 2020 aan bovenstaande punten in het programma DethonSterk. Dit wordt door de onderzoekers als een sterk punt gezien.


Reactie management en Dagelijks Bestuur

Het management neemt de aanbevelingen van het onderzoek serieus. De aanbevelingen worden omgezet naar een actieplan met concrete verbeteringen. Zodoende kunnen deze verbeteringen meegenomen worden in het transitieproces dat loopt bij Dethon. Het Dagelijks Bestuur vindt het positief dat er geen sprake is van sociale onveiligheid bij Dethon. Dat neemt niet weg dat ieder individueel probleem goed opgelost moet worden. Er is dus wat betreft het bestuur werk aan de winkel.

 

Tweede onderzoek

Vanuit het zwartboek zijn tevens meldingen gedaan over mogelijke financiële misstanden bij Dethon. Het Dagelijks Bestuur van Dethon heeft hiervoor eveneens opdracht gegeven tot een nauwkeurig onderzoek door een extern onderzoeksbureau. De verwachting is dat het onderzoeksrapport voor deze zomer gereed is.

 

Download hier het rapport van Berenschot. 

 


 

FNV-actie voor cao Aan de slag

Op dinsdag 11 mei ontving Dethon een afvaardiging van vakbond FNV. Het bezoek aan Dethon is een onderdeel van een landelijke estafetteactie waarmee de vakbond aandacht vraagt voor de nieuwe cao voor medewerkers van sociale werkbedrijven. FNV vraagt haar achterban om in te stemmen met de cao Aan de slag.

De FNV gaat bij alle 92 sociaal werkbedrijven langs. Symbolisch wordt bij elk bedrijf twee kralen met het logo van dat bedrijf aan een lange ketting geregen. Zo verbindt de FNV alle sociale werkbedrijven met elkaar.

 

Historisch

De landelijke cao Aan de slag gaat in per 1 juli 2021 en geldt 2,5 jaar. Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is de instroom via de oude SW-regeling gestopt. Medewerkers die voor 2015 in dienst waren, blijven de SW-rechten houden. Maar voor medewerkers die na 2015 in dienst zijn gekomen was tot op heden geen landelijke cao. De cao Aan de slag is bedoeld voor hen. Hieronder valt beschut werk en de garantiebaan. Het is voor het eerst er dat er een complete cao ligt met landelijke afspraken. Een historisch moment, aldus de FNV.

 

Inhoud cao Aan de slag in het kort

  • Werkweek van 37 uur;

  • 37 uur extra vakantieverlof, bovenop hun wettelijke verlof;

  • één loongebouw met drie functieniveaus. De loonschaal start vanaf het minimumloon en de hoogste schaal is 118% van het minimum;
  • pensioenopbouw;
  • scholing en ontwikkeling, reiskosten en andere secundaire arbeidsvoorwaarden zijn in de cao vastgelegd.
     


Groene vingers in Terneuzen

Groene vingers op de afdeling ELMO flex in Terneuzen! Voor onze opdrachtgever Vitro Plus zijn onze collega’s aan de slag met het verspenen van varens. De plantjes worden door de opdrachtgever gekweekt in Burgh Haamstede. Misha Mes, medewerker van Vitro Plus, begeleidt onze collega’s bij het productieproces.

 

“De medewerkers van Dethon verspenen de varens; ze halen de varens uit elkaar met als doel om uit één varen meerdere varens te kweken. De kleine plantjes leggen ze in aparte vakjes zoals je ziet op de foto. Zo kunnen ze op grootte gesorteerd worden. Van vier volle rekken maken we één productiebak. Daarin zitten 200 kleine varens", vertelt Misha.  

"De volle bakken neem ik mee naar Burgh Haamstede. Daar groeien de plantjes in speciale kweekkasten. De LED-verlichting in de kasten stimuleert de groei van de varens. Deze kweekkasten worden ook bij Dethon gemaakt. Dat doen ze hiernaast op de afdeling elektronica. Het is bijzonder dat alle onderdelen bij elkaar samenkomen in het groeiproces van de plant.”
 

Begeleiding

Als een vis in het water loopt hij over de afdeling. “Eén dag in de week begeleid ik de productie van de kleine varens. Dan kijk ik of de kleine varens goed geplukt worden. Of ik help medewerkers met vragen. Ik vind het geweldig om met de mensen van Dethon te mogen werken. Dit hoop ik nog lang te mogen doen!”


Zeeuws-Vlaamse gemeenten en Dethon tekenen nieuwe overeenkomsten

De drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten en Dethon sloten vandaag twee dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s): de DVO Groenonderhoud en de DVO Inclusie. Vanwege de geldende coronamaatregelen werd er getekend tijdens een ‘digitaal overleg’.

Edwin van den Berghen, algemeen directeur van Dethon tekent de DVO's tijdens een digitaal overleg, onder toeziend oog van de drie Zeeuws-Vlaamse burgemeesters.

Het doel van de overeenkomsten is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam werk te bieden, zo inclusief mogelijk. Dit vloeit voort uit het eerder vastgestelde transformatieplan. Bij Dethon kunnen mensen zich ontwikkelen met als uiteindelijk doel regulier werk. De partijen voldoen zo aan de landelijke verplichting  dat meer banen worden gecreëerd in het reguliere bedrijfsleven voor mensen met een arbeidsbeperking (de banenafspraak). De DVO Inclusie biedt een breed scala aan instrumenten om de inclusieve arbeidsmarkt nog verder uit te bouwen in de regio. De overeenkomsten zijn ondertekend door de drie Zeeuws-Vlaamse burgemeesters en de algemeen directeur van Dethon.

 

DVO Groenonderhoud

De ‘DVO samenwerking Zeeuws-Vlaamse gemeenten en Dethon inzake Groenonderhoud’ houdt in dat de drie gemeenten op dezelfde contractbasis het werk laten uitvoeren door Dethon groen. Daarnaast biedt deze overeenkomst meer kansen voor medewerkers van Dethon; een groot deel van hen werkt hierdoor op detacheringsbasis bij de gemeenten. Bij een detachering blijven de medewerkers in dienst van Dethon, dit geeft de medewerker een stabiele basis. Zij kunnen doorstromen, als een volgende stap op de arbeidsmarkt mogelijk is. Mocht het werk te zwaar worden, dan kan de medewerker op een andere afdeling van Dethon aan de slag.

 

DVO Inclusie

Het doel van de DVO Inclusie is om werk aan te bieden naar vermogen, en daar waar mogelijk een baan te bieden op de reguliere arbeidsmarkt. Dankzij deze nieuwe overeenkomst komen meer mensen in aanmerking voor het werken bij Dethon. Hiervoor zijn extra instrumenten toegevoegd aan de ‘gereedschapskist’ voor trajecten bij Dethon: de Basisbaan en de Participatieplaats. Mochten de bestaande mogelijkheden niet afdoende zijn om iemand te begeleiden naar werk, dan kan iemand mogelijk geholpen worden via de Basisbaan of de Participatieplaats.

  • De Basisbaan is bedoeld voor mensen die langere tijd in een uitkeringssituatie zitten maar geen arbeidsbeperking hebben of in aanmerking komen voor een indicatie.
  • De Participatieplaats is bedoeld voor mensen die extra begeleiding nodig hebben, en die meer tijd nodig hebben om een vervolgstap te kunnen maken.
  • De mogelijkheden om bij Dethon te werken via de voormalige WSW-regeling, de Garantiebaan en het Beschut werk blijft bestaan.
  • Werkervaringsplaatsen en stages blijven bestaan, waarbij de kandidaat na een traject van 3 of 6 maanden kan doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt.

 

Duurzame oplossing

Voorheen vielen er regelmatig mensen tussen ‘wal en schip’. Dankzij de nieuwe afspraken komen meer mensen in aanmerking voor een traject via Dethon. Daarnaast wordt het werk duurzamer: in plaats van tijdelijke contracten zijn er meer mogelijkheden om dienstverbanden voor langere tijd te kunnen bieden. Dit voorkomt ‘het draaideur-effect’; dat mensen vanwege tijdelijke contracten steeds opnieuw in de bijstand komen.

 

-------------------------------------------------------------

Nieuwe logo’s voor Dethon; herkenbaar en fris

De logo’s van Dethon zijn in een nieuw, fris jasje gestoken. De vraag was om eenheid aan te brengen in de huidige logo’s, en het heel herkenbaar te houden. We zijn blij met het resultaat.

 

De ‘waaier’ van Dethon maakt het logo heel herkenbaar. Het staat voor de verbinding van de verschillende afdelingen van Dethon. Het corporate logo blijft donkerblauwe van kleur en zal het meeste gebruikt worden als hoofdlogo. Daarnaast zijn er afdelingslogo’s ontwikkeld voor afdelingen die veel zichtbaar zijn in de regio: Dethon groen en Dethon cleaning. Rijd op een doordeweekse dag maar eens van Oost- naar West-Zeeuws-Vlaanderen en gegarandeerd dat je onderweg een Dethon werkbus tegenkomt.

 

Stap voor stap

Dethon kiest er bewust voor om de nieuwe logo’s stap voor stap te implementeren. Op het moment dat de werkkleding aan vervanging toe is, of het wagenpark wordt vernieuwd, gebruiken we het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl. Juist omdat het een subtiele verandering is, kan dit gefaseerd en dat is kostenbesparend. Dat sluit goed aan bij het beleid van Dethon; we passen goed op de portemonnee, zeker in deze tijden.

 

Overgangsfase

Concreet betekent deze keuze dat we een tijdje in een overgangsfase zitten waarin oud & nieuw door elkaar wordt gebruikt. De eerste zaken die we zullen veranderen is het briefpapier, visitekaartjes en communicatie-uitingen, denk aan folders, vacatures, de jaarrekening en het sociaal jaarverslag en later dit jaar de website.


 

Dethon wil graag werk maken van sociaal ontwikkelbedrijf nieuwe stijl, ‘te veel mensen vallen nu buiten de boot’

TERNEUZEN - Edwin van den Berghen, algemeen directeur van sociaal werkbedrijf Dethon, hoopt van harte dat het ervan komt na de Kamerverkiezingen van 17 maart: een sociaal ontwikkelbedrijf nieuwe stijl. ,,Te veel mensen vallen nu buiten de boot.”

 

CDA en SP hebben samen het initiatief genomen om te komen tot een sociaal ontwikkelbedrijf nieuwe stijl. Het voorstel is een reactie op wat na de invoering van de Participatiewet in 2015 is gebeurd. Het doel van de Participatiewet was mensen met een arbeidsbeperking zo veel mogelijk aan werk te helpen in het bedrijfsleven en bij overheidsinstellingen. Tegelijkertijd werden sociale werkbedrijven afgebouwd.

,,Op zich is de gedachte achter de Participatiewet niet verkeerd", vindt Dethon-directeur Van den Berghen, ,,maar de praktijk is weerbarstig.” Het aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking bleef ver achter bij de doelstelling. Een bijkomend, zeker zo groot probleem is dat velen een tijdelijk contract krijgen aangeboden. Het gevolg is dat zij bij een beetje economische tegenwind, als eersten op straat staan. Van den Berghen: ,,Met alle financiële gevolgen van dien, want vervolgens moet je vaak enkele weken op een uitkering wachten.”

 

  Het is goed mensen via een sociaal ontwikkel­be­drijf nieuwe stijl meer vastigheid te bieden, dat kost meer, maar betaalt zich ook uit.

- Edwin van den Berghen,, algemeen directeur sociaal werkbedrijf Dethon.

 

Terugkeergarantie

Het sociaal ontwikkelbedrijf nieuwe stijl biedt daar een oplossing voor, verwacht Van den Berghen. Mensen komen in dienst van dat bedrijf en kunnen bij reguliere ondernemingen worden gedetacheerd, met een terugkeergarantie naar het ontwikkelbedrijf, als werk wegvalt of iemand niet blijkt te voldoen. ,,Zo voorkom je dat mensen tussen wal en schip vallen.”

Dethon zelf is de laatste jaren flink afgeslankt, omdat er geen nieuwe mensen meer binnenkomen; van ruim 731 banen (sociale eenheden) in 2014 naar 514 in 2019. Daartegenover staat dat er sinds 2015 38 nieuwe beschutte werkplekken bij Dethon zijn gekomen, voor mensen die een gewone baan echt niet aankunnen. Veel werkplekken zijn al met al vervallen. Wat volgens Van den Berghen niet wil zeggen dat mensen die anders bij Dethon zouden werken, nu thuis zitten. De vraag naar personeel is/was groot.

 

Maatschappelijke baten

,,Het punt is dat veel van die mensen weinig zekerheid hebben”, aldus Van den Berghen. ,,Het sociaal ontwikkelbedrijf nieuwe stijl kan daar het antwoord op zijn.” Dat zal meer geld kosten, maar, stelt de Dethon-directeur, vaak wordt vergeten dat er ook veel maatschappelijke baten zijn. Mensen die vastigheid hebben, zijn minder vaak ziek, komen minder met justitie in aanraking. Meer geld voor sociale werkbedrijven die de laatste jaren juist zijn gekort, betaalt zich met andere woorden terug.

 

Bron: PZC via https://bit.ly/2Nn6dZO. Harmen van Der Werf, 22-02-21.


Krokant van buut`n & zocht van bin`n

In het Zeeuws-Vlaamse Oostburg zijn interessante bedrijven gevestigd waaronder een opdrachtgever van Dethon productie in Terneuzen. Vroeger stonden ze bekend onder de naam ‘’Smaak IJzendijke’’, maar nu internationaal bekend met de naam “De Ambachterie’’. Bij de Ambachterie maken ze kroketten met allerlei smaken waaronder de garnalenkroketten, maar ook bitterballen zijn er te vinden met een variatie aan vullingen zoals de Zeeuwse spek bal. Wat ook in trek is zijn de tapas kroketjes, en nieuw in het uitgebreide assortiment zijn de leverworstkroketjes .

“Het is een uit de hand gelopen hobby’’ aldus Dennis Coppens de oprichter van de Ambachterie.
Als kok bij restaurant De Boeg in Breskens begon Dennis te leren hoe je krokketten moet rollen. Dit viel zo in de smaak dat hij ook in zijn eigen tijd begon te rollen voor familie en vrienden.

In 2010 begon de droom voor een eigen bedrijf in kroketten nadat hij in Sluis en omstreken al vaste klanten had weten te binden. In de zomer van 2011 werd de droom van Dennis werkelijkheid. Hij begon zijn bedrijf ‘’Smaak IJzendijke’’, later omgedoopt tot “De Ambachterie’’. In 2014 werd het 250.000ste kroket met de hand gerold, een jubileum dus! Omdat de vraag steeds groter werd geïnvesteerd om een deel van het proces machinaal te doen. In 2016 ging het hard vooruit met het bedrijf. Zijn vrouw Ellen kwam erbij en nam de administratie tot haar rekening. Zo kon Dennis zich richten op inkoop en het rollen van kroketten in de keuken. In 2019 zijn er in totaal 6.200.000 kroketten gerold, dit doen ze nu samen met 12 andere collega’s die in de keuken staan of onderweg zijn om de kroketjes en bitterballen te bezorgen.
 

Al deze kroketten en bitterballen worden verpakt. Medewerkers van Dethon productie in Terneuzen vouwen al sinds 2018 de dozen. Dennis heeft bewust deze maatschappelijke keuze gemaakt omdat het precies past bij ‘’een mooi en eerlijk product’’ naar zijn zeggen.

Wat Dennis zijn eigen favoriet is? Dat vind hij zelf moeilijk te zeggen “Dit wisselt per seizoen, maar nu is dat de Vlaamse garnalen kroket. Deze worden met garnalenmelk gemaakt in plaats van de Nederlandse garnalen bouillon. Dit maakt het kroketje nog romiger’’.
In Nederland hebben ze 400 klanten en in België ruim 200. Daar is hij trots op. Zeker toen hij (nog voor Corona) langs de terrassen liep en een portie kroketjes of bitterballen op de borden van de genietende mensen zag liggen die van zijn hand kwamen. “Daar doe ik het voor’’ aldus Dennis.

Ook al zo zin in een kroket die krokant van buiten maar zacht van binnen is…?
Kijk dan op www.deambachterie.nl voor de verkooppunten.

 

“Samen maken we het verschil!”

Detacheren is een belangrijk speerpunt voor Dethon. Onze medewerkers worden gedetacheerd bij verschillende bedrijven binnen en buiten de regio. Zo ook bij de Politie Zeeuws-Vlaanderen. Hoe zit het met inclusiviteit binnen het korps? En hoe ervaren zij als werkgever onze gedetacheerde medewerkers? Teamchef bij de politie Zeeuws-Vlaanderen, Carin Leijssen, vertelt het ons.

 

“Diversiteit en inclusiviteit zijn twee belangrijke begrippen binnen het korps. Waarom? Omdat iedereen recht heeft op werk en de mogelijkheid om mee te draaien in onze maatschappij. Dit is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet vanzelfsprekend. We zien dit bij de Politie Zeeuws-Vlaanderen graag anders. Als grote organisatie in de regio hebben we de mogelijkheid om bij te dragen aan een meer inclusieve maatschappij. En dat doen we graag!

 

Op dit moment zijn twee medewerkers van Dethon bij ons gedetacheerd, namelijk Kyra Seghers en Johnny de Nooijer. Dit is zowel voor de politie als voor de gedetacheerde medewerkers een groot succes. Dagelijks zijn ze op pad om dienstauto’s schoon te maken en af te tanken. Zowel in Terneuzen en Hulst als in Oostburg. Daarnaast voeren ze het onderhoud aan de auto’s uit. Ze hebben hun plekje gevonden en draaien volledig mee in het team. Naast Kyra en Johnny werken binnen ons team meer collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld op het kantoor, bij de teamrecherche, het secretariaat teamleiding en de afdeling verdovende middelen. De genoemde collega’s zijn een aanwinst voor ons team. Mede vanwege hun gemotiveerde werkhouding: Iedere dag weer! Dit heeft merkbaar een domino-effect op de rest van het team.

 

Het is ontzettend waardevol wanneer een medewerker in zijn kracht staat. Daarom zoeken we het werk dat past bij de mens. Dit doen we samen met een detacheringsconsulent van Dethon. We bespreken wat de mogelijkheden van de medewerker zijn en welke functie goed bij diegene past. Daarbij is het belangrijk om de juiste begeleiding te bieden. Hierin ondersteunt Dethon ons, maar inmiddels werken onze gedetacheerde collega’s zo goed als zelfstandig.

 

We zijn een organisatie met een voorbeeldfunctie door heel Nederland. Mijn visie is om de komende jaren een landelijke toename van diversiteit en inclusiviteit te zien in de politiekorpsen. Zo inspireren we hopelijk andere werkgevers hetzelfde te doen. Samen maken we het verschil!”

 


Onderhandelaarsakkoord over cao voor werknemers met loonkostensubsidie

Dethon is blij dat ook voor werknemers vanuit de Participatiewet een akkoord is voor een nieuwe cao. Dit onderhandelingsresultaat wordt door de vakbonden en de VNG voorgelegd aan hun achterban. Het doel is deze cao van toepassing is per 1 juli 2021. #waardevolwerk.

 

Kijk voor meer informatie op https://cedris.nl/nieuws/onderhandelaarsakkoord-over-cao-voor-werknemers-met-loonkostensubsidie/.


Onafhankelijk onderzoek voor Dethon

Terneuzen - Het Algemeen Bestuur van Dethon heeft besloten om een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar aanleiding van het zwartboek van de SP over Dethon.

 

Het Algemeen Bestuur van Dethon bestaat uit een afvaardiging van wethouders en gemeenteraadsleden van de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Het bestuur streeft ernaar dit onderzoek zorgvuldig en zo snel mogelijk uit te laten voeren. Het doel van het onderzoek is helderheid te creëren voor medewerkers van Dethon en andere stakeholders. Er worden meerdere onderzoeksbureaus benaderd voor het uitbrengen van een onderzoeksvoorstel.

 

Petitie medewerkers Dethon groen

Op 29 oktober is niet alleen het zwartboek van de SP aangeboden, maar ook een petitie door medewerkers van Dethon groen. Deze petitie is aangeboden aan de directie en de ondernemingsraad (OR) van Dethon. Zij gaan hierover samen in overleg. Het doel is om samen met de aanbieders van de petitie tot een breed gedragen voorstel te komen voor 2021.

 

Organisatieontwikkeling

Zoals bekend implementeert Dethon op dit moment een Transformatieplan, onder de noemer DethonSterk. In alle lagen van het bedrijf werkt Dethon aan de nieuwe rol die zij uitvoert namens de gemeenten. Onder andere door middel van het medewerkersbelevingsonderzoek, opleidingen, trainingen en dialoogsessies. Aanbevelingen die uit het onafhankelijk onderzoek komen, kunnen in dit programma worden meegenomen.