1 dethon Oostburg 2 dethon Hulst 3 Dethon Terneuzen 4 Dethon VOC

Nieuws vierde kwartaal 2018



Grote fabriekstop bij Yara

Veilig werken is belangrijk. Daarom worden de verschillende plants van Yara in Sluiskil jaarlijks gereinigd en gereviseerd. Wanneer tijdens een fabriekstop de reguliere werkzaamheden worden stilgelegd, zorgen medewerkers van Dethon Groen voor een soepele voortgang.

 

Sinds 2013 is Dethon Groen betrok­ken bij de fabriekstops van de kunst­mestfabriek. ‘Elektrische motoren ontvetten, schoonmaken van ventilatoren, gasturbines en compressoren’, begint assistent uitvoerder Jaco de Rooij, ‘het is een greep uit hetgeen onze mensen er uitvoeren.’ Sommige werkzaamheden kunnen alleen in het weekend gedaan worden. ‘Ook dat is voor deze groep geen enkel probleem. We hebben niet alleen enthousiaste, maar ook zeer flexibele medewerkers.’

 

One of the guys

Waar je deze eigenlijk alleen in een chique hotel ziet, zijn er bij Yara ook liftboys aan het werk. Materiaal wordt vaak via een lift verplaatst. Medewerkers van Dethon Groen zorgen ervoor dat dit goed gebeurt. Dat is dus een hele verantwoordelijkheid. ‘Meewerken aan een stop kan niet iedereen’, vervolgt Jaco. ‘Daarvoor moet je een aantal eigenschappen in huis hebben. Zo worden er bijvoorbeeld koelpijpjes van motoren gereinigd. Dat gebeurt in samenwerking met een elektrobedrijf. Dat is nauwkeurig werk, waarbij je ook goed moet kunnen communiceren met de anderen. Bovendien moet je netjes werken. Het gaat bij een stop niet om tijd maar vooral om netheid. Dat is ook een van de redenen waarom onze medewerkers worden ingeschakeld. Daarbij zijn ze er niet vies van om vies te worden. Het zijn aanpakkers waar niet alleen ik, maar ook de medewerkers op de site veel waardering voor hebben. Bij Yara kennen zij in een korte tijd iedereen en zijn zij “one of the guys”.’

Foto: Angelo de Munck (Dethon Groen Hulst) en Sandy de Muynck (Dethon Groen Oostburg) maken de motoren schoon.
 



Vijf jaar PostNL-depot in Goes

Broodjes, zoetigheden, sapjes, koffie, thee… De medewerkers van Dethon Bezorgdienst werden door PostNL goed in de watten gelegd met een mooie brunch. Voor de chauffeurs die niet aanwezig konden zijn, kwam de friteswagen voorrijden bij de vestiging van Dethon Bezorgdienst in Terneuzen. Vijf jaar geleden werd het startpunt vanuit Terneuzen verplaatst naar Goes. Een jubileum van een goede samenwerking tussen PostNL en Dethon Bezorgdienst, dat mocht gevierd worden.

 

Wat is er nodig, hoe pakken we het aan en wie gaat het invullen? Na een lange voorbereiding met veel overleg, werd het PostNL-depot in Goes een feit. 5 oktober 2013, Teamleider Willem Markenhof herinnert het zich nog als de dag van gisteren.

 

Militaire precisie

Het was de wet van Murphy. ‘Een dinsdag was het. Na een week meelopen in het sorteercentrum in Breda waren we er klaar voor. Echter, alles wat er mis kon gaan, ging mis’, vertelt Willem. ‘De opvoer liep achter, de sorteerband kwam stil te liggen en bijgevolg ging de aanvoer mis. Maar we lieten ons niet kisten, samen met PostNL hebben we het probleem getackeld. Op woensdag zijn we opnieuw gestart en sindsdien loopt het als een geoliede machine.’ Depotmanager PostNL Goes, Alexander van Keulen, vult aan: ‘De overstap naar Goes was behoorlijk ingrijpend voor de medewerkers. Zij moesten een half uur langer rijden en ook nog door de tunnel. Maar daar hoor je niemand over. Dankzij de inzet van de medewerkers hebben we samen een enorme groei doormaakt. En de opvoerploeg legt met militaire precisie de pakketten op de band. Elke dag opnieuw leveren zij een topprestatie.’

 

Steeds meer via internet

Er is natuurlijk wel veel veranderd in de jaren. Het blijft niet meer bij kleding. Steeds meer artikelen worden via het internet gekocht. Het depot in Goes heeft bijgevolg een enorme groei doormaakt. Willem: ‘Van afwasmiddelen tot hondenbrokken. Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt online gekocht. Vijf jaar geleden verwerkten we met twintig medewerkers 19 duizend pakketten. Nu zijn we met ruim dertig man en gaan er wel 29 duizend pakketten over de band. We werkten als hoofdaannemer samen met andere sw-bedrijven. Ondanks de toenemende druk heeft Dethon standgehouden.’

 

Het hele pakket

Volgens Willem is Dethon Bezorgdienst een mooie opstap naar regulier werk. Voor medewerkers van Dethon, maar ook van andere sw-bedrijven binnen Zeeland. ‘Je moet lichamelijk natuurlijk wel sterk zijn. Met dit werk kom je in een goed arbeidsritme, je moet immers flink op tijd je bed uit. Het brengt je bovendien goede discipline en structuur.’ Alexander: ‘De medewerkers van Dethon zijn hier meer dan welkom. Zij geven mij heel veel energie. Ze zijn altijd vrolijk, werken met plezier en zijn trots op wat ze doen. Dat doet mij als postman goed.’ Willem besluit: ‘Bij medewerkers die hier starten, zie ik vaak dat zij een positieve ontwikkeling doormaken. Ook maatschappelijk gezien. Het gaat om het hele pakket.’ 

 

Foto: V.l.n.r.: Bas Moison, Rien Snoep, Paul v Gestel (Betho), Henriëtte Blokland, Ilona Walhout (achter Henriëtte), Dignis Lokerse (Betho), Marjon Wiardi, Diny van Vugt, Jolanda Reedijk (achter Vanessa) en Vanessa Mannee.
 



Mooie stadstuin voor Hulster Sociëteit

De mooie klassieke elementen in het pand in de Steenstraat in Hulst, zijn behouden. Nadat het acht jaar lang heeft leeg gestaan, zijn er nu acht kantoren en vijf appartementen gevestigd. De kluis is wat nog herinnert aan wat ooit het pand was van de ING Bank. Dethon Groen paste de stadstuin aan en gaf deze een nieuwe functie.

 

Op 26 oktober dit jaar is het pand geopend. Omdat het pand in het centrum van Hulst ligt, wilde de opdrachtgever een carport met parkeergelegenheid en een fietsenberging creëren. Daarnaast was vergroening van de ruimte een wens.

 

Grassteen

Tuin- en landschapsontwerper Harry de Visser: ‘Omdat de kantoren uitzicht boden op de fietsenberging, hebben we deze verplaatst. Ook hebben we een zitje gemaakt in de tuin, afgebakend met hagen. Zowel de aanwezige monumentale, als de jongere beuk hebben we behouden. Om het groen zoveel mogelijk te waarborgen, hebben we gewerkt met een hoogwaardige grassteen. Een prachtige steen, die zelfs internationaal een prijs heeft verdiend.
Hij is waterdoorlatend en daardoor een goede buffer voor de regenval.’ Uitvoerder Dethon Groen Frans Dieleman vult aan: ‘Voor de overige bestrating hebben we de bestaande klinkers hergebruikt. Hoewel we in het centrum wel eens oponthoud hadden door het verkeer, zijn de werkzaamheden voortvarend verlopen en begin november afgerond.’

 

Foto: Olav Pielaat, Ralph de Regt, Ivan van Leuven, Agron Obrija en Teun Goosens.
 



Taal voor het leven

Veel mensen in Nederland zijn laag geletterd. Zij kunnen niet voldoende lezen, schrijven, rekenen of met de computer omgaan. Dit maakt het moeilijk om zelfstandig te kunnen werken en te groeien in de samenleving. Ook binnen Dethon zijn er medewerkers die te maken hebben met laaggeletterdheid. Na Terneuzen is dit jaar in Hulst een groep medewerkers gestart met een taalcursus.

 

Op 21 maart 2017 tekende Dethon een samenwerkingsovereenkomst met alliantiepartner Taal voor het Leven om de laaggeletterdheid bij Dethon medewerkers aan te pakken. Onder het motto ‘samen sterk’, sluit Dethon daarnaast aan bij diverse activiteiten die voor laaggeletterden worden georganiseerd. Zo is Dethon onlangs aangesloten bij Taalakkoord Zeeland. Ook was Dethon vertegenwoordigd bij een taalmarkt. Deze werd in de Week van de Alfabetisering gehouden door Taalnetwerk Zeeuws-Vlaanderen samen met Stichting Lezen en Schrijven.

 

Taalambassadeurs

Evelyn van Boven is taalregisseur van de Stichting Lezen en Schrijven. Voor medewerkers die voor het deelnemen aan de taalcursus nog een drem­pel moeten nemen, worden er taal­ambassadeurs ingezet. Danny de Vliegher en Diny Weststrate (De Betho) bijvoorbeeld, trekken hun collega’s graag over de streep. Voor Diny was het een hele stap om terug naar school te gaan. Ook was ze een klein beetje bang voor de mening van anderen. Gelukkig reageerde men over het algemeen heel positief. Nu Diny weer goed kan lezen en schrijven is haar werk een stuk makkelijker, heeft ze geen hulp van anderen meer nodig en kan ze nu haar eigen administratie doen. Danny van Dethon Groen had moeite met lezen en schrijven en wilde hier graag mee aan de slag. ‘Dankzij de taalcursus gaat er een wereld voor me open. Ik heb meer zelfvertrouwen en dat geeft me een boost om door te gaan. Ik regel nu zelf mijn bankzaken en kan op het werk bijvoorbeeld een werkvergunning invullen’

 

Taalhelden

De cursisten, hun docent en begeleiders die vorig schooljaar de taalcursus in Terneuzen hebben gevolgd of onder­steund, zijn vanwege hun grote inzet en zettingsvermogen door de Stichting Lezen en Schrijven onderscheiden als Taalheld. Allen ontvingen hiervoor een oorkonde en presentje.

 

Aanmelden cursus taalvaardigheid

Bij Dethon Terneuzen vinden de lessen plaats op maandagmiddag en bij Dethon Hulst op dinsdagochtend. De groepen in Hulst en Terneuzen zijn momenteel volzet, maar kunnen volgend schooljaar weer cursisten plaatsen. Daarnaast is het de bedoeling om volgend jaar te starten met taallessen in Oostburg. Belangstellenden voor de taallessen in Oostburg worden gevraagd zich nu al aan te melden.

 

Wil je ook een cursus taalvaardigheid volgen bij Dethon?

Neem dan contact op met opleidings­coördinator Frank Geensen via e-mail: f.geensen@dethon.nl of telefoon: 06-51441528.

 

Foto: Achterste rij van links naar rechts: Jordy de Munck, Werner Aerts, Danny de Vliegher, Olav Pielaat, Nihat Tudes, Tonny Hoogstraate, Els Dees, Leen Jansen, Nixsan Mariyarasa en Daniel Verstraeten.
Voorste rij van links naar rechts: Bep Weststraeten-Veer, Evelyn van Boven (Stichting Lezen en Schrijven), Frank Geensen (Opleidingscoördinator Dethon), Ancella de Heer (Stichting Lezen en Schrijven) en Marco Favorito en dochtertje.