1 dethon Oostburg 2 dethon Hulst 3 Dethon Terneuzen 4 Dethon VOC

Nieuws vierde kwartaal 2019


Het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur heeft op 23 oktober jl. het toekomstplan besproken en goedgekeurd. Download hier het Toekomstplan Dethon.



Een mooie opstap met Petra van Iwaarden

Sinds 21 oktober heeft Dethon een detacheringsconsulente. Medewerkers die in dienst van Dethon een leuke uitdaging buiten Dethon zoeken, kunnen terecht bij Petra van Iwaarden.

 

Petra is geen vreemde bij Dethon. Bijna tien jaar lang was zij HR-adviseur bij Dethon Diensten. Omdat zij voordien als consulente werkte bij een uitzendbureau, was haar aanstelling als detacheringsconsulente voor Petra en voor Dethon een logische stap.

 

Passend werk

De plannen voor de toekomst van Dethon zijn door de drie gemeentes goedgekeurd. Dethon ontwikkelt de komende jaren van een sociale werkplaats naar een arbeidsintegratiebedrijf. Met de komst van Petra zal deze verandering in een volgende versnelling komen. ‘Mijn eerste focus is de naamsbekendheid van Dethon vergroten bij het bedrijfsleven’, zegt Petra. ‘Om voldoende passend werk te vinden voor onze medewerkers, moeten we beter zichtbaar worden bij werkgevers. Hiervoor ga ik op zoek naar nieuwe bedrijven. Waar mogelijk maak ik gebruik van het netwerk van serviceclubs en zal ik netwerkbijeenkomsten bezoeken. Ik wil me profileren als ambassadeur van Dethon en hiermee bestaande relaties uitbreiden en verstevigen. Bij bedrijven waar al medewerkers van Dethon geplaatst zijn, kom ik binnenkort kennismaken. Met zowel degene die gedetacheerd is als met de werkgever die de Dethon-medewerker inleent. Niet alleen klanten, ook medewerkers kunnen bij mij terecht voor vragen. De drempel om de eerste stap naar detachering te maken, wil ik laag houden. Ik merk nu al dat het werkt.’

 

Je blijft in dienst van Dethon

Als je gedetacheerd wordt, blijf je gewoon in dienst van Dethon. Dus je salaris wordt nog steeds door Dethon betaald. Je krijgt begeleiding op je nieuwe werkplek totdat je je draai hebt gevonden en het lekker loopt. Wanneer er vragen of problemen ontstaan kan je altijd terecht bij de detacheringsconsulente, zij helpt je dan verder.

 

Neem contact op

Wil je meer weten over gedetacheerd werken buiten Dethon? Neem dan contact op met Petra van Iwaarden. Zij kan je alles vertellen over de mogelijkheden die er zijn. Petra is te bereiken op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.00 tot 14.30 uur via telefoonnummer: 0115-675200 (algemeen nummer Dethon) en 06-42387835 (mobiel). Of stuur een e-mail naar: p.van.iwaarden@dethon.nl.


Foto: Petra: ‘Beter zichtbaar worden bij werkgevers.’
 



Dwarrel neemt een kijkje in de tomatenkas

Woehoe de wind brengt hem naar de tomatenkas. Daar wordt hij vriendjes met Hommelie en probeert hij onzichtbaar te blijven voor Boy, die daar werkt. Gaat het Dwarrel lukken om onzichtbaar te blijven? Dwarrel is een boomblaadje dat spannende avonturen beleeft. ‘Dwarrel neemt een kijkje in de tomatenkas’ is een mooi verhaal over het werken in de tomatenkas. Op vrijdag 20 september 2019 nam burgemeester Terneuzen Jan Lonink, in gezelschap van wethouder Jurgen Vervaet, het eerste exemplaar in ontvangst. Dit werd in het Voorlichtings- en Opleidingscentrum overhandigd door Dwarrel’s geestelijke moeder Marleen Bommelijn.

 

Lekker mijmeren in de natuur, voor Marleen is het de ultieme vakantie. Zo gebeurde het ook dat zij een blaadje van de boom zag dwarrelen. Op zich geen memorabel moment. Maar niets was minder waar, het bleek de geboorte van Dwarrel. Zo schreef Marleen zeven jaar geleden haar debuut: Dwarrels eerste avontuur. Dat vraagt om een vervolg. De inspiratie heeft ze dicht bij huis gehaald. Marleen werkt sinds een jaar in de tomatenkas van het Voorlichtings- en Opleidingscentrum (VOC) Glastuinbouw bij Westdorpe. ‘Ik deed eerder inpakwerk bij Dethon in Hulst. Het werk in de tomatenkas is veel leuker, afwisselender, elke dag is anders.’ Marleen ontdekte daar dat veel kinderen niet weten waar tomaten vandaan komen. ‘Ze liggen gewoon in de winkel, denken ze vaak, dat is alles. Ik vind dat jammer. In mijn nieuwe boek neem ik hen mee de tomatenkas in. Dwarrel leidt hen rond, spelenderwijs en grappig. Graag wil ik mijn leidinggevenden en collega’s bedanken voor hun hulp bij het maken van mijn boek. De leuke situaties op het werk heb ik als inspiratie gebruikt voor de verhaallijn.’ Op 1 december 2019 was Marleen met haar boek op TV te zien. Dit is terug te zien op digitale TV van Delta of online op www.jenz-tv.nl.

 

Dwarrel neemt een kijkje in de tomatenkas, uitgeverij Boekscout, is te koop in het winkeltje van de opleidingskas bij Westdorpe, bij Matilda’s boekwinkel in Sas van Gent en Van de Sande in Terneuzen. De prijs is 15,50 euro, ISBN-nummer 978-94-638-9608-5.

 

Foto: V.l.n.r.: wethouder Jurgen Vervaet, Marleen Bommelijn en burgemeester Terneuzen Jan Lonink.



Er zit muziek in Dethon

Afgesloten van het dagelijkse geluid. Met je eigen muziek. Je waant je in een andere wereld. Voor Tchai International, maakt Dethon Customized Oostburg displays voor hoofdtelefoons. Deze zijn voor grote elektronicabedrijven in heel Europa.

 

Opdrachtgever Tchai International maakt de displays voor klant JBL, een Amerikaans bedrijf dat luidsprekers en hoofdtelefoons produceert. Dethon werkt inmiddels vijftien jaar samen met het bedrijf in displays. Voor JBL worden er drie soorten displays voor hoofdtelefoons gemaakt. Hierin komen demoversies die klanten in de winkels kunnen testen. Michael van der Arend van Tchai: ‘Wij werken zeer goed samen met Dethon. Het is een professioneel bedrijf met veel kennis en ervaring in de techniek. Ook de communicatie verloopt altijd soepel en we worden erg warm ontvangen door onze contactpersonen en het personeel.
Kortom; een project van Tchai is van het begin tot het einde in goede handen bij Dethon!’

 

Play

Afdelingschef Pascal Koole heeft voor de aparte onderdelen verschillende productielijnen opgezet. ‘Ieder heeft een eigen taak’, vertelt hij. ‘Zo is er een groep die de beugels vastzet, een die de ‘play’-knoppen vastdraait, bevestigt een groep de demostickers, zorgt een andere groep voor de eindmontage en tenslotte het verpakken. Mooi repeterend werk, waaraan zo’n twintig medewerkers gewerkt hebben. In totaal hebben we 1.100 displays gemaakt, ruim zestig per dag. Een geweldige prestatie van onze medewerkers!’ In het voorjaar van 2020 staat nu al een vervolgserie gepland.

 

Foto: Wendy Puister, Truus Elsholz-Jansen, Hisham Ghazi en Maurice de Graaf.



Goed uit elkaar: PostNL en Dethon Bezorgdienst

Sinds 15 oktober 2013 sorteren medewerkers van Dethon Bezorgdienst de pakketten van PostNL op het depot in Goes. In goed overleg, is aan dit contract nu een einde gekomen. Dankzij een detacheringsovereenkomt, kan deze groep mensen het werk voortzetten. PostNL liet de jarenlange samenwerking niet ongemerkt voorbijgaan. De medewerkers kregen op 24 september 2019 een mooie lunch aangeboden in de kantine van het sorteercentrum in Goes.
De vijf medewerkers en hun twee leidinggevenden hebben het werk op het sorteercentrum in Goes met grote precisie en veel plezier uitgevoerd. Afdelingschef Dethon Bezorgdienst Raf van Assche: ‘Zij zijn dan ook erg blij dat zij hun werk kunnen vervolgen.’

 

Blij met de kennis van onze mede­werkers

In het depot in Goes worden de pakketten van PostNL gesorteerd voor distributie in Zeeland. ‘Het ochtendproces verliep onder regie van Dethon’, vertelt Raf. ‘Naar alle tevredenheid. Echter, de aanwas uit de doelgroep bij Dethon wordt minder. Er is onvoldoende personeel om het depot naar behoren te bezetten. De werkdruk werd daardoor voor onze huidige groep medewerkers te hoog. PostNL en Dethon hebben daarom besloten om de samenwerking in deze contructie te beëindigen. In Person, het uitzendbureau dat het avondproces al draaide, heeft onze mensen op detacheringsbasis overgenomen. Zij zijn blij met de kennis van het ochtendproces, die onze medewerkers meebrengen.’
 



Fysiotherapie bij Dethon

Bij Dethon kan je gebruik maken van fysiotherapie. Sinds 4 november 2019 heeft Dethon Terneuzen een nieuwe fysiotherapeute: Cissy Koppejan. Zij zal op dinsdag- en donderdagochtend de cliënten overnemen van Remke Burky.

Waar kan Cissy bij helpen? Bij over­belasting aan spieren en/of gewrichten, houdingsklachten en klachten die ont­staan door verkeerd bewegen. Hierdoor kunnen er klachten ontstaan aan bijvoorbeeld de nek- rug en schouder, elleboog (bijvoorbeeld een tennisarm), pols, hand, heup, knie of enkel. Ook kunnen er klachten ontstaan na een ongeval of medische ingreep. Bijvoorbeeld een bewegingsbeperking of spierkrachtverlies.

 

Afspraak maken

Hebt je klachten? Kom dan eens langs of bel voor een afspraak. De behandeling kan bestaan uit massage, oefeningen, houdings- en bewegingsadvies. Ook taping behoort ook tot de mogelijkheden. Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Cissy is bereikbaar op telefoonnummer: 06-23278769 of e-mail: mediowzv@zeelandnet.nl. Of meld bij de receptie van je vestiging dat je een afspraak wil maken.


Mijn naam is Cissy Koppejan (59 jaar). Ik woon samen met mijn man in Oudelande (Zuid-Beveland) tussen de boomgaarden. Als ik de polder inga zie ik de woontorens en Dow in Terneuzen. Ik werk al 35 jaar in de praktijk Hooge Platen in Breskens en Groede en sinds vijf jaar ook in Maxima in Terneuzen.

Graag wilde ik met gehandicapte kinderen omgaan, hierdoor ben ik fysiotherapie gaan studeren. Na mijn opleiding ben ik in Breskens gestart.

Door mijn zoon, die naar een kinderdagcentrum en later een dagactiviteit voor volwassenen met een verstandelijke handicap ging, ben ik in contact gekomen met deze doelgroep.
Ik heb 25 jaar als vertegenwoordigster van mijn zoon in de cliëntenraad van Gors en Arduin gefunctioneerd.

Ik ben fysio-/ oedeemtherapeute en bandagiste. Dat wil zeggen dat ik mensen die pijn hebben in de armen, benen of rug, maar bijvoorbeeld ook een verstuikte enkel, behandel. Als oedeemtherapeute behandel ik bovendien mensen die geopereerd zijn en vocht hebben in de armen of benen of na behandeling van kanker.

Als bandagiste meet ik therapeutisch elastische kousen of gewoon steunkousen aan. Deze worden door de zorgverzekering vergoed.

Mijn hobby’s zijn samen met mijn man verre reizen maken of met de camper op pad gaan. Ik ga graag wandelen of fietsen in de polders van Zuid-Beveland. Ik vind het leuk om buiten te zijn en in de tuin te werken en als ik nog tijd over heb, lees ik veel en maak ik legpuzzels.

Bij lichamelijke klachten en/of vragen hoop ik iets voor jullie te kunnen betekenen.

Cissy Koppejan

 



Omgaan met verbale agressie

Als je op je werk te maken hebt met agressief gedrag aan de telefoon, is het zinvol om hiermee goed om te kunnen gaan. Daarom bood Dethon, aan medewerkers voor wie dit wel eens aan de orde is, een training ‘Omgaan met Verbale Agressie’.

 

Omgaan met lastig en agressief gedrag en dit in een vroeg stadium leren te herkennen. Tijdens de training leerden medewerkers hoe je met agressie kan omgaan. In totaal volgden twaalf medewerkers, die regelmatig telefonisch contact hebben met cliënten, burgers of klanten de cursus. Deze werd in juni dit jaar gegeven in Hulst en in september in Terneuzen. Trainster HR Consultancy Esther van den Bosch maakte voor de deelnemers een cursus op maat. ‘Tijdens de training werd theorie afgewisseld met praktijkopdrachten. De betrokkenheid van de cursisten was erg hoog. Er werden veel ervaringen uitgewisseld, wat een goed beeld gaf van wat er leeft.’ Na afloop ontvingen de deelnemers tools om het geleerde in praktijk te brengen.

 

Niet persoonlijk

Receptionistes Bianca Koster (Dethon Diensten) en Anja Goossen (Dethon hoofdvestiging) hebben tijdens hun werk wel eens met agressie te maken. ‘Je merkt soms dat het tijdens een telefoongesprek opbouwt’, zegt Bianca. ‘Soms zijn mensen onterecht boos, maar soms is er echt iets aan de hand. Het mooiste vind ik het natuurlijk als je iemand kan helpen. Helaas ligt dat niet altijd binnen ons vermogen. Tijdens de cursus hebben we onder andere geleerd dat woede niet persoonlijk op ons gericht is.’

 

Opgefrist

Anja stelt dat ervaring en leeftijd je leren om los te laten. ‘Maar hoe doorgewinterd je ook bent, je steekt er altijd iets van op. En de kennis is weer eens opgefrist. Bijvoorbeeld hoe je om kan gaan met agressieve verkopers. En dat een gesprek niet altijd oplossend kan worden afgesloten. Tijdens de training werd ook de andere kant belicht. Leren hoe het niet moet, helpt erg goed bij leren hoe het dan wel moet. Degene die belt, wil soms gewoon gehoord worden, dat kan al voldoende zijn. Maar hoe maak je het gesprek niet ellenlang? Als je het gesprek kundig tot de kern weet te brengen, kan je eerder afronden. Ook kan jouw gedrag een reactie bij de ander uitlokken. Zowel negatief als positief. Het is belangrijk om de positiviteit in je werk te behouden.’

 

Negentig/tien-regel

De 90/10-regel is een van de tips waar de medewerkers mee aan de slag kunnen gaan. Tien procent van je leven bestaat uit dingen die je overkomen, maar negentig procent wordt bepaald door hoe je hierop reageert. Of met andere woorden: Hoewel je over tien procent van je leven helemaal geen controle hebt, kun je die andere negentig wél zelf in handen nemen, door de manier waarop je ermee omgaat. Bianca vervolgt: ‘Het regent buiten. Dat is niet fijn en je kan er niets aan doen. Maar hoe ga je ermee om? Dat is voor mij een waardevolle tip. Ook luisteren, samenvatten en doorvragen is een handige tool. En niet zelf invullen wat iemand bedoelt. Deze, en andere tips leg ik naast mijn telefoon. Het zijn goede handvatten om agressie in de toekomst tot een minimum te beperken of, nog beter, te voorkomen.’

 

Foto: Anja, Bianca en trainster HR Consultancy Esther van den Bosch.
 


Elf jubilarissen Dethon Customized Hulst

Op donderdag 31 oktober 2019 was het feest bij Dethon Customized in Hulst: de jaarlijkse jubilea viering. Met maar liefst elf jubilarissen was de opkomst groot. Met een hapje, een drankje en een bloemetje waren alle ingrediënten aanwezig voor een geslaagde middag.

Op de foto: Theo van Dorsselaer, Clen de Kraker, Guido Duerinck, Agnes Baart, Michel van de Plasse, Jos van Damme, Patrick van Gaever, Ivonne de Maat, Arend Matthyssen, Ria de Bruin en Karel van den Manacker.
Afwezig op de foto Rudy de Keyser en Richard van de Branden.