Werkgevers
Anderen bij Dethon
WLB Zeeland: ’Werken werkt’
Een gezond dag- en nachtritme, een goed sociaal leven… Simpelweg erbij horen. Voor sommigen is het vanzelfsprekend. Voor anderen een probleem, waardoor zij thuis zitten en geïsoleerd raken en soms in de problemen komen. Voor hen is er WLB (Werk Leer Bedrijf) Zeeland, een onderdeel van Emergis. Om deze groep mensen tegemoet te komen, is Dethon Customized in Oostburg tijdelijk een Werk Leer Bedrijf. Een mooi project van ‘Werken Werkt’, dat half maart dit jaar is gestart.
WLB Zeeland is een werkleerbedrijf gespecialiseerd in werk en begeleiding. Mensen voor wie werken niet vanzelfsprekend is, worden hierbij begeleid. Aan hen wordt de kans geboden om te participeren in de maatschappij met begeleiding en gepaste werkdruk. Werken bij WLB Zeeland betekent: samen kijken naar interesses, kwaliteiten en arbeidsvaardigheden. Aan de hand hiervan wordt gezocht naar geschikte werkzaamheden en de mogelijkheid om te groeien in taken en verantwoordelijkheden. Er wordt zodoende gewerkt aan persoonlijk en maatschappelijk herstel. WLB Zeeland bestaat uit negen werkleerbedrijven verspreid over heel Zeeland. In totaal meer dan vijfhonderd. Twee jaar lang kunnen in de eerste fase vijftien en in de volgende fase 25 mensen bij WLB Oostburg (Dethon) en WLB Hertepark Groede terecht.
Een goede balans
Helma Sinnecker-Wispelweij is werkbegeleider van WLB Oostburg. ‘Het is een unieke samenwerking. WLB maakt gebruik van het gebouw, de machines en werkdomeinen van Dethon. WLB is een beschutte werkplek. Mensen hebben niet te maken met tijdsdruk en/of productieafspraken. We zorgen voor een goede balans tussen voldoende uitdaging en verantwoordelijkheden. De werkdomeinen zijn bij WLB een middel met als doel arbeidsrehabilitatie. Er zijn ruim voldoende werkdomeinen bij Dethon. Zoals montagewerk, werken met kunststof en inpakwerk. Het is een fantastische samenwerking met Dethon, Gemeente Sluis en WLB Zeeland!’ Kijk voor meer informatie over WLB Zeeland op de website: www.wlbzeeland.nl.
Foto: Helma Sinnecker-Wispelweij: ‘We zorgen voor een goede balans tussen voldoende uitdaging en verantwoordelijkheden.’
ABS Autoherstel De Witte: Een geluk bij een ongeluk
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Maar áls het dan gebeurt, wil je dat het zo snel mogelijk wordt opgelost. ABS Autoherstel De Witte in Terneuzen en Hulst is een bedrijf dat zorgen uit handen neemt bij autoschade. Om de auto ook nog blinkend bij de klant af te leveren, worden zij een dag per week bijgestaan door Gijs Reedijk van Dethon Diensten. Een geluk bij een ongeluk.
Bij een krasje, deuk of fikse autoschade in de regio Terneuzen en Hulst staat ABS Autoherstel De Witte 24 uur per dag voor de klanten klaar. Eigenaar Tjeerd de Witte is eigenaar van het familiebedrijf, dat in 1984 door zijn vader is opgericht. ‘Eerst in Hulst, in 1999 is Terneuzen erbij gekomen’, zegt Tjeerd, die verantwoordelijk is voor de lopende zaken in het bedrijf. ‘Denk aan calculatie klanten te woord staan en het aansturen van de medewerkers. Zodoende heb ik contact met Gijs.’
Gijs is een van de zestien medewerkers van ABS Autoherstel De Witte. ‘We hadden iemand nodig die auto’s wast en onderhoudt’, vervolgt Tjeerd. ‘En Gijs kan dat uitstekend. Omdat hij al ervaring had met auto’s wassen, kan hij behoorlijk zelfstandig werken. Ook de omgang met collega’s verloopt goed. Het is goed dat mensen zoals Gijs in het bedrijfsleven werken. Veel bedrijven kiezen echter sneller voor een medewerker zonder beperking. Daarom is het belangrijk dat ook Dethon blijft bestaan.’
Foto: Eigenaar Tjeerd de Witte: ‘Het is goed dat mensen zoals Gijs in het bedrijfsleven werken.’
Lees meer over Gijs Reedijk ...
Radio Zeeland blijft op koers
Bijna een halve eeuw geleden startte Radio Zeeland in Terneuzen met een reparatiecentrum voor navigatie- en communicatieproducten. Gaandeweg bleek er een behoefte te zijn aan producten van hoge kwaliteit voor de commerciële scheepvaart. Logistiek supervisor Carlo Swartelé leidt de weg van de producten naar de klant in goede banen. En met Angelique Maas aan zijn zijde, blijft hij goed op koers. ‘Dan weet je dat het goed komt.’
Een automatische piloot, een bochtaanwijzer of een dieptemeter... Radio Zeeland ontwikkelt en produceert eigen lijnen. Vandaag de dag ook voor luxe jachten. Carlo: ‘De hoogwaardige producten ontstaan op onze eigen onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling. En voor standaardapparatuur hebben we een productieafdeling in huis. Met daarnaast een afdeling voor jachten. Zo nodig worden de klanten wereldwijd ondersteund door onze servicemonteurs. Vanuit mijn functie ben ik verantwoordelijk voor alle opslag en uitgifte en de afhandeling bij de douane.
Zeer tevreden over Angelique
De eerste werkdag bij Radio Zeeland is inmiddels tien jaar geleden. ‘We hebben er nog geen dag spijt van gehad, we zijn zeer tevreden over Angelique.’ De samenwerking gaat verder. Zo laat het bedrijf printplaten bij Dethon bestücken. Angelique kan het bedrijf niet meer missen. ‘Zij hoort inmiddels bij het interieur. Als wij taken aan haar overdragen, hebben wij er geen omkijken meer naar. Voor Angelique was het wellicht een grote stap, van het beschermde Dethon naar het bedrijfsleven. Ook voor ons was het even wennen om rekening te houden met iemands beperking. Om niet te veel werk op haar schouders te leggen. Maar het gaat juist enorm goed. Ik vind dat meer bedrijven de moeite zouden moeten nemen, om iemand via Dethon in dienst te nemen. Met name mechanische werkzaamheden kunnen zij perfect uitvoeren. Mensen deel laten nemen aan het reguliere arbeidsproces is een hele goede zaak.’
Foto: Carlo Swartelé: ‘We hebben er nog geen dag spijt van gehad.’
Neste en Dethon Groen: een geoliede machine
In februari dit jaar is Neste in Sluiskil geopend. Dit is een fabriek waar grondstoffen voor hernieuwbare diesel en vliegtuigbrandstof worden opgeslagen en voorbehandeld. Veel van de nieuwe grondstoffen bestaan uit afval en moeilijk afbreekbare resten die lastig te verwerken zijn. Sinds dag één zijn Jan Koetje en Theo Millenaar van Dethon Groen aan het werk bij ’s wereld grootste producent in hernieuwbare Diesel.
Neste is van origine een Fins bedrijf met fabrieken in Signapore en Rotterdam. In Sluiskil staat de jongste vestiging. Maintenance supervisor van Neste, Michel den Dunnen, is verantwoordelijk voor het onderhoud van de fabriek. Hij zorgt ervoor dat de samenwerking als een geoliede machine verloopt. Naar volle tevredenheid. ‘De medewerkers van Dethon Groen doen hun werk fantastisch’, vertelt Michel. ‘Bovendien worden de heren door voorman Jaco de Rooij goed begeleid.’ Vanuit zijn functie onderhoud Michel de contacten met leveranciers. ‘Omdat Dethon ver is in milieuvriendelijk groenonderhoud, zijn wij met elkaar in zee gegaan. In Atex-gebieden, waar wordt gewerkt met brandbare stoffen, is het spuiten van gif immers niet toegestaan. Een ander belangrijk aspect is, dat onze medewerkers VCA-gecertificeerd moeten zijn. Dethon levert deze vakmensen met de benodigde certificaten en met kennis van hun machines. Of je nu komt uit het reguliere bedrijfsleven of via een sw-bedrijf, bij Neste is er geen verschil. Bij ons draaien deze medewerkers mee als volwaardige collega’s. Dethon is een mooi bedrijf dat in staat is om vakmensen te leveren aan reguliere bedrijven. En op het gebied van milieuvriendelijk onderhoud denkt Dethon met ons mee. Dat is erg positief.’
Beate Uhse en de kracht van Dethon
Beate Uhse, het moederbedrijf van Pabo, Christine le Duc en Scala/Playhouse, is een erotisch handelsbedrijf met verschillende verkoopkanalen: e-commerce, retail en groothandel. De artikelen worden vanuit Walsoorden verwerkt. De kracht van de verpakking speelt hierbij een grote rol. Een kracht die het bedrijf gevonden heeft in Dethon.
De wens van de klant staat centraal bij Beate Uhse. Zorgvuldigheid is geboden. ‘De medewerkers zijn dan ook het belangrijkste onderdeel van ons bedrijf’, zegt Operations Manager Ronald Timmermans. ‘Met een gemechaniseerd systeem bespaarden we in eerste instantie flink wat kosten. Dit gaat echter vaak ten koste van de klantgerichtheid. We maken nu een sociale omslag. We willen het verpakken meer zelf gaan doen. De samenwerking met Dethon willen we vanuit deze gedachte vergroten.’
Het werkplezier straalt ervan af
Beate Uhse is een erkend leerbedrijf geworden, waar mensen kunnen groeien’, zegt Ronald. ‘Meer investeren in begeleiding van de medewerkers… Dethon past goed bij deze nieuwe koers. Zo zie ik het magazijn als een grote praktijkopleiding. Medewerkers kunnen groeien door te leren én praktijkervaring op te doen.’ Door hogere klant- en producteisen is er meer specifiek verpakkingswerk. Hier liggen volgens warehouse manager Sam Kunst mogelijkheden voor Dethon. ‘Met mensen als Mattie Molegraaf kunnen wij geweldig samenwerken. Het gevoel erbij te horen maakt hen trots en gemotiveerd. Afhankelijk van de opdracht staat er ’s ochtends keurig op tijd een aantal mensen op de stoep.’ Ronald besluit: ‘Als het niet goed gaat, hebben wij iets niet goed gedaan. Dan ligt het aan onze begeleiding. De groeicurve van de medewerkers mag dan soms iets trager zijn, zodra zij het werk onder de knie hebben straalt het werkplezier ervan af. En dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.’
Foto: Sam Kunst en Ronald Timmermans: ‘Het gevoel erbij te horen maakt hen trots en gemotiveerd.’
Lees het verhaal van Mattie Molegraaf...

Een aandeel in elkaar in Zeeuws-Vlaanderen, zo luidt de slogan van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen. En dat zijn geen loze woorden. Vanuit het oogpunt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), heeft de bank graag een aandeel in Zeeuws-Vlaanderen. ‘Dethon is een lokale partner. Hun medewerkers bieden we graag een kans.’
Als service manager Facilitair, is Patrick Vervaet verantwoordelijk voor de inkoop, de huisvesting, het contractbeheer en alle ICT-gerelateerde zaken. ‘Van pen tot pc zorg ik ervoor dat de medewerkers kunnen werken’, zegt Patrick. ‘Sinds de fusie is ons werkgebied van Hulst tot Sluis erg uitgestrekt geworden. De post rondbrengen neemt veel tijd in beslag. Dethon Bezorgdienst helpt ons daar nu bij.’
Bekend gezicht met werkplezier
Lisa Markenhof-Van der Sluis, werkzaam bij Dethon, is de rots in de branding, de vaste kracht waarop Rabobank Zeeuws-Vlaanderen kan rekenen. Patrick vervolgt: ‘Als inkoper houd ik rekening met de MVO-gedachte. Nu leent onze dienstverlening zich daar in eerste instantie niet goed voor. Maar als je goed nadenkt, blijken bepaalde zaken gemakkelijk uitbesteed te kunnen worden. We willen als bank lokaal betrokken zijn bij onze klanten. Die lijn voer ik graag door in het afnemen van diensten.’ Wat Patrick betreft is de samenwerking meer dan een goede stap geweest. ‘Wij zijn uitermate tevreden. De kwaliteit van haar werk is erg goed en als er iets is, trekt Lisa aan de bel. Een vaste medewerker werkt prettig. Een bekend gezicht dat ook nog eens duidelijk werkplezier uitstraalt, dat is voor beide partijen leuk.’ Wat Patrick betreft, wordt de samenwerking verder uitgebreid. ‘Ik bekijk hiervoor altijd de mogelijkheden. Ik merk dat de barrière bij veel bedrijven groot is. Aan hen zou ik willen zeggen: het kost misschien even wat tijd om te zien waar Dethon in het bedrijf iets kan betekenen. Maar iedere medewerker heeft zijn kwaliteiten. Een gemotiveerde medewerker van Dethon loont de moeite.’
Patrick Vervaet: ‘Een bekend gezicht dat ook nog eens duidelijk werkplezier uitstraalt. Dat is voor beide partijen leuk.’
Babel Vertaalbureau: ‘Blij dat Dethon Stefan aan mij uitleent’

Na haar studie Germaanse talen, waaronder onder meer Scandinavische talen vallen, doceerde Ann op een avondschool. Overdag startte zij met het vertalen van onder meer medische, scheikundige en technische teksten. Het is het begin van vertaalbureau Nordica in Zelzate (België). Eind 2015 werd het Nederlandse ‘zusje’ van Nordica, Babel, geboren.
Kansen vergroten
‘We hebben veel klanten langs de kanaalzone’, vertelt eigenaresse Ann. ‘Met name chemische bedrijven. Daarnaast is er veel vraag vanuit de medische wereld. Ook van de overheid krijgen we regelmatig opdrachten. Ik ben beëdigd vertaler en Stefan is goed in de dingen waar ik minder goed in ben: IT. Via een wederzijdse kennis leerde ik hem vorig jaar kennen. Hij werkte destijds nog bij Dethon. Ik ben erg blij dat Dethon Stefan aan mij wil uitlenen. Het is toch zonde als iemand met een HBO-opleiding zijn kennis niet kan gebruiken.’ Naast zijn werk volgt Stefan nu een cursus informatica op HBO-niveau. ‘Mocht het bij mij niet lukken, hoop ik zo toch zijn kansen op een reguliere baan te vergroten. Dat hij kan doen wat hij graag doet. Met mensen als Stefan werkt het werken in het reguliere bedrijfsleven immers zeer goed.’
Ann Overbeke: ‘Met mensen als Stefan werkt het werken in het reguliere bedrijfsleven zeer goed.’

‘Iedereen een kans, de normaalste zaak van de wereld’
Het is nog maar zeven jaar geleden dat Stichting ’t Huus werd opgericht. Samen met zijn vriendin Sophie Dieleman, bood Jeroen Leenknecht vakantie- en weekendopvang aan zwaar gehandicapte kinderen. Inmiddels biedt de stichting 24/7 zorg. Bijna dertig medewerkers zorgen ervoor dat het de cliënten aan niets ontbreekt. Onze voormalige collega bij Dethon, Natasja van de Walle, is een van hen. Jeroen: ‘Na haar stageperiode bij ons lieten wij haar niet meer gaan.’
Ooit begon het met het aanbieden van weekend- en vakantieopvang aan huis. ‘Ik vond dat er back-up moest zijn’, vertelt Jeroen. ‘Bijvoorbeeld bij ziekte van Sophie of mij. Want waar zouden onze cliënten dan naartoe moeten? Daarom hebben we in 2009 een stichting opgericht. Het is snel gegaan. Op dit moment hebben we twee dagbestedingslocaties in Vogelwaarde en een woongroep in Sint Jansteen. Voor dertig cliënten bieden we dagbesteding, vakantie- en weekendopvang, naschoolse opvang en wonen in een woongroep. En de vraag groeit nog steeds.’
Kleinschalige zorgverlener
Het grote verschil met andere opvang zit ‘m in het kleinschalig organiseren. ‘Iedere begeleid(st)er heeft maximaal vier cliënten onder zich’, vervolgt Jeroen. ‘Bij het indelen van de dagprogramma’s van een cliënt kijken we naar wat de zorgvraag van de cliënt is en niet naar wat wij al aanbieden. Wij leggen daarbij de nadruk op bewegen en het hebben van een nuttige dagbesteding, waarbij er geen tijdsdruk ervaren wordt. Natasja werkt bij ’t Huus op de woongroep waar ze de cliënten ondersteunt in de dagelijkse verzorging.
Dethon als vangnet
Jeroen: ‘Natasja is een goede medewerkster waar wij zeer tevreden over zijn. Een mooie bijkomstigheid is dat zij Dethon als vangnet heeft. Dat wij iemand via Dethon in dienst hebben is natuurlijk niet uniek. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om iedereen een kans te geven en zo je steentje bij te dragen aan de maatschappij. Ik hoop dat er meer bedrijven overstag gaan en een waardevolle, gemotiveerde medewerker via Dethon in dienst nemen.’
Lees het verhaal van Natasja...

Sabewa Zeeland int en heft belastingen voor acht Zeeuwse gemeenten en waterschap Scheldestromen. Daarnaast behandelt Sabewa Zeeland de kwijtscheldingsverzoeken van heel Zeeland. Ruim 220.000 aanslagen (brieven) per jaar gaan er op de post. Natuurlijk is er in de tijd van de grote aanslagoplegging veel in- en uitgaande post. Een hele klus die, met name dankzij Dethon’er Frank Govaert, steeds weer keurig en op tijd gedaan wordt. ‘Frank is onze chef Post, een titel die hij met verve draagt’.
‘Frank is een ingeleende kracht, maar wordt als onze collega gezien’, vertelt administratief ondersteunend medewerker Albertien van de Wege. ‘Voor velen neemt hij werk uit handen. Toen bekend werd dat Frank zijn contract nog een jaar werd verlengd, tot eind december 2016, was een zucht van verlichting hoorbaar bij zowel Frank als bij de collega’s van Sabewa Zeeland.’
Samen werken voor hetzelfde doel
De samenwerking met Dethon is geboren vanuit sociaal oogpunt. Overigens hebben overheidsorganisaties ook deze maatschappelijke plicht. ‘En het gaat erg goed’, zegt Albertien. ‘We werken hier allemaal voor hetzelfde doel en zijn allemaal een onderdeel van het totaalproces. Van directeur tot medewerker, iedereen stapt regelmatig bij Frank binnen. “Hoe laat gaat de post weg?” “Kan er nog iets mee?” of zomaar voor een zonnig babbeltje. Frank werkt altijd met open deur.’
Allemaal ons talent
Ook werkinhoudelijk zijn collega’s van Sabewa Zeeland zeer te spreken over Frank. Albertien: ‘Frank werkt keurig en is erg punctueel. Dat is zijn sterke kant, maar dat maakt het ook wel eens moeilijk voor hem. Daarom maak ik dagelijks een planning voor hem. Zo voorkomen we dat hij niet teveel op zijn bordje krijgt. Maar niet alleen Frank heeft een beperking, toch? We hebben allemaal wel iets, allemaal onze beperking en allemaal ons talent. Dat is wat je moet benutten! Ik kan een Dethon medewerker ook aan andere bedrijven aanraden. Geef iemand de kans en de tijd om zich in het bedrijfsleven te ontwikkelen. Denk eens wat vaker in oplossingen en niet in problemen. Wij zijn in elk geval zeer tevreden met de inzet van onze chef Post namens Dethon.’
Foto: Albertien van de Wege: ‘Iedereen stapt regelmatig bij Frank binnen, ook voor een zonnig babbeltje.’
Lees meer over Frank Govaert...

Yara Sluiskil spant zich al jaren in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te zetten. Na een proefperiode van twee maanden, mocht begeleid werker Melissa een jaar langer blijven bij de kunstmestfabrikant… HR service manager Johan van den Hende: ‘We zien Melissa opbloeien.’
Melissa is de eerste medewerker die in het kader van de Participatiewet bij Yara aan de slag gaat. ‘Via het WSP is Melissa hier gekomen’, vertelt Johan. ‘Binnen het team wordt zij begeleid door Ramona Louwerse. Bij Yara kijken we naar de mogelijkheden van de medewerker. We leggen de lat dus hoog, Melissa kan meer dan zij denkt. Door haar positieve karakter en haar enorme inzet gaat dit erg goed. We hebben de werkplek aangepast, zodat de werkomstandigheden optimaal zijn. Ook krijgt zij bij ons de mogelijkheid om cursussen te volgen. Melissa krijgt er geleidelijk aan steeds wat taken bij. Dit gaat haar tot nu toe erg goed af.’
Melissa heeft ons verrast
Voor medewerkers die arbeidsongeschikt raken, zoekt Yara steeds naar een oplossing binnen het bedrijf. Bovendien worden verschillende werkzaamheden op het terrein uitgevoerd door Dethon Groen. ‘Op sociaal vlak liepen we altijd al voorop’, vertelt Johan. ‘Maar nu is daar de Participatiewet bovenop gekomen; een werkgever met meer dan 25 medewerkers moet een bepaald percentage mensen met een beperking in dienst nemen. Naast hetgeen we al doen, is dat voor een bedrijf als Yara niet eenvoudig. We bekijken het echter positief. Deze groep mensen heeft meer begeleiding nodig, maar Melissa heeft ons verrast in wat zij allemaal kan. Haar komst is een verrijking voor Yara’.
Johan van den Hende
Dethon biedt verlichting bij Philips Lighting
Het leven van mensen beter maken met verlichting. Het is waar Philips Lighting en de medewerkers voor staan. Maar als het gaat om het schoonmaken van de kantoren van de vestiging in Terneuzen, biedt Dethon Cleaning verlichting. Coördinator Arboveiligheid, Facilities en Opleiding Bram Scheele: ‘Jos Lievens is enthousiast en flexibel, hij denkt bovendien altijd goed met ons mee.’
Bij Philips in Terneuzen worden starters gemaakt. Bram beheert onder meer het gebouw en is in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de schoonmaak. Uit kostenoverweging ging zijn voorganger in 2007 op zoek naar een andere schoonmaakpartner. Deze werd gevonden in Dethon Cleaning. Een samenwerking die niet alleen vanuit kostenoogpunt voordelig bleek uit te pakken. Bram: ‘Ook de kwaliteit van de schoonmaak is erg goed.’
Vis in het water
Philips Lighting Terneuzen werkt al vijf jaar samen met Jos. Bram: ‘Hij voelt zich erg met ons verbonden en dat gevoel is wederzijds. Jos denkt met ons mee. Als kantoren bijvoorbeeld een tijdje leegstaan, kaart hij zelf aan om het werkrooster hierop aan te passen. Dat hij ook nog eens enthousiast en flexibel is, maakt hem een prettige medewerker.’ Over Dethon zegt Bram: ‘Jos is bij ons als een vis in het water. Echter, niet iedereen is gemakkelijk in een bedrijf te plaatsen. Het is dus erg belangrijk dat Dethon blijft bestaan. Helaas is niet elk bedrijf bereid om deze mensen een kans te geven. Bedrijven willen zo min mogelijk tijd besteden aan begeleiding en goede begeleiding kost tijd. Toch zouden meer bedrijven overstag moeten gaan. Je krijgt er een zeer gemotiveerde medewerker voor terug.’
Bram Scheele.
Eenvoudig en duurzaam De Twaalf Ambachten
Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn, en zeker niet ingewikkeld. Duurzame en ecologische technieken zelf ontwikkelen, het is waar De Twaalf Ambachten voor staat. En dat al bijna veertig jaar lang. Voorzitter van de stichting, Sietz Leeflang, geeft hierbij alle ruimte aan zijn medewerkers. ‘Vanuit sociaal oogpunt willen wij een werkervaringsplek zijn, een waar capaciteiten van medewerkers kunnen gedijen. Ik ben erg blij dat Matthieu van Bragt dit werk via Dethon kan doen.’


Matthieu van Bragt, Sietz Leeflang, Dirk Knetsch en Clemens Ernst.
Bron: De Twaalf Ambachten, nieuwsbrief 158, zomer 2015.
Ontwerp: Wim van Overbeeke.
Na jarenlang in Boxtel gevestigd te zijn geweest, is stichting De Twaalf Ambachten sinds begin 2013 gevestigd in Breskens. Anderhalf jaar later werd de fabriekshal aan de Oudestad in Oostburg als werkplaats in gebruik genomen. ‘Hier werken we intens samen met Dirk Knetsch van Diederiks Nieuwe Ambachterij (DNA). En Clemens Ernst is onze vrijwilliger van het eerste uur.’
Van eigen hand
De kale en koude fabriekshal is door de medewerkers omgetoverd tot een praktisch ingerichte ruimte. Een inspirerende omgeving waar in alle rust gewerkt kan worden aan duurzame innovatie. Hier is onder meer de Nonolet in gebruik én te koop. Deze uitvinding van Sietz is een toilet zonder water, maar toch hygiënisch en geurloos. Ook een afvalwaterzuivering middels een helofytenfilter wordt gemaakt in de Twaalf Ambachten. Dit systeem wordt onder andere gebruikt in de Wildwaterbaan van de Efteling. Sietz: ‘Bijna alles op de werkplaats komt van eigen hand en is vaak bedacht en/of gemaakt door een van ons. En als het even kan met het aanwezige materiaal en de spullen die er liggen. Zoals het verwarmingssysteem met infrarood. Als we binnen komen mag het onder nul zijn, binnen een uur is onze werkruimte in de fabriekshal warm.
Klik met Matthieu
Op de Twaalf Ambachten wordt steeds gezocht naar nieuwe ideeën en samenwerkingen. ‘Zo is ook de samenwerking met Dethon ontstaan,’ vervolgt Sietz. ‘Ik kende Matthieu al vanuit Boxtel. Ook met Dirk klikt het goed. Matthieu maakt nu een proefmodel van een Fin-oven tegelkachel. Een keramische kachel met de mogelijkheid om deze houtkachel ook elektrisch te kunnen stoken. Met deze detachering wordt ons veel ingewikkeld administratief werk uit handen genomen. En op het gebied van Arbo moeten we aan de normen van Dethon voldoen. Dat vind ik belangrijk voor onze werkplaats. Door de relatief lage loonkosten kan ook de werkdruk lager zijn. Natuurlijk hebben we winst nodig om voort te bestaan, maar het is niet onze drijfveer. De formule van Dethon vind ik schitterend. Er is erg veel diversiteit in ambachten en in mensen die dit uitvoeren. Daarop mag niet beknibbeld worden.’
Teamleider Interne zaken en Bestuur Sjaak Wisse
‘Drie redenen om ja te zeggen tegen Dethon Cleaning.
Cleaning was er klaar voor
Goede schoonmaak
Zeer gemotiveerde medewerkers
Sjaak Wisse: ‘Houd rekening met hun beperking, maar kijk vooral naar hun mogelijkheden. De medewerkers van Cleaning leveren prima werk af.’
Van der Poel Bouw en Ontwikkeling:
Blij verrast door de kwaliteit van Cleaning
Social return on investment
Als een tierelier
het werk in, de medewerkers van Dethon blijven gedreven. Het werk loopt als een tierelier.’
Installatiebedrijf W.J. de Bruijn B.V.
Klant van het eerste uur
Goede schoonmaak werkt prettig
Het klikt met Dethon
Warrens B.V. Mechanisatie en Constructiebedrijf:
‘De eerste indruk, die moet in orde zijn’
Corveewerkzaamheden bij kunstmestfabriek Yara
‘Alle complimenten voor de medewerkers’
Zwaar werk, hoge inzet
De werkzaamheden

Nieuwe toekomst in oude stal

De schouders eronder op Yara
Kunstmestfabriek Yara in Sluiskil lag in oktober stil voor de grootste onderhoudsstop in zijn 85-jarige geschiedenis. De verschillende fabrieken op het terrein produceren onder andere ammoniak en ureum. Het gaat om grondstoffen voor de landbouw en de industrie.


Toonbeeld Terneuzen
‘Zonder mensen als Jan kunnen wij niet’
Een hele goede match

Werken in Scanshop Terneuzen:
‘Elke medewerker heeft een belangrijke rol’
Wie kent het niet, een grote doos vakantiefoto’s en dia’s die al jaren op zolder staat? Of wat dacht je van bedrijven, met enorme archieven? Een sta-in-de weg, waarvoor de oplossing wordt aangereikt op Axelsestraat 46 in Terneuzen. Want daar opende Tragel Zorg op 1 april 2014 de Scanshop. Een volwaardig bedrijf met een uniek concept, gericht op de consument en het bedrijfsleven. Een bedrijf bovendien, dat niet alleen cliënten met een verstandelijke beperking, maar ook andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, een mooie, volwaardige werkomgeving kan bieden.