1 dethon Oostburg 2 dethon Hulst 3 Dethon Terneuzen 4 Dethon VOC

Werkgevers


Beate Uhse en de kracht van Dethon

Beate Uhse, het moederbedrijf van Pabo, Christine le Duc en Scala/Playhouse, is een erotisch handelsbedrijf met verschillende verkoopkanalen: e-commerce, retail en groothandel. De artikelen worden vanuit Walsoorden verwerkt. De kracht van de verpakking speelt hierbij een grote rol. Een kracht die het bedrijf gevonden heeft in Dethon.

 

De wens van de klant staat centraal bij Beate Uhse. Zorg­vuldigheid is geboden. ‘De mede­werkers zijn dan ook het belangrijkste onderdeel van ons bedrijf’, zegt Operations Manager Ronald Timmermans. ‘Met een gemechaniseerd sys­teem bespaarden we in eerste instantie flink wat kosten. Dit gaat echter vaak ten koste van de klantgerichtheid. We maken nu een sociale omslag. We willen het verpakken meer zelf gaan doen. De samenwerking met Dethon willen we vanuit deze gedachte vergroten.’

 

Het werkplezier straalt ervan af
Beate Uhse is een erkend leerbedrijf geworden, waar mensen kunnen groeien’, zegt Ronald. ‘Meer investeren in begeleiding van de medewerkers… Dethon past goed bij deze nieuwe koers. Zo zie ik het magazijn als een grote praktijkopleiding. Medewerkers kunnen groeien door te leren én praktijk­ervaring op te doen.’ Door hogere klant- en producteisen is er meer specifiek verpakkingswerk. Hier liggen volgens warehouse manager Sam Kunst mogelijkheden voor Dethon. ‘Met mensen als Mattie Molegraaf kunnen wij geweldig samenwerken. Het gevoel erbij te horen maakt hen trots en gemotiveerd. Afhankelijk van de opdracht staat er ’s ochtends keurig op tijd een aantal mensen op de stoep.’ Ronald besluit: ‘Als het niet goed gaat, hebben wij iets niet goed gedaan. Dan ligt het aan onze begeleiding. De groeicurve van de medewerkers mag dan soms iets trager zijn, zodra zij het werk onder de knie hebben straalt het werkplezier ervan af. En dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede.’

 

Foto: Sam Kunst en Ronald Timmermans: ‘Het gevoel erbij te horen maakt hen trots en gemotiveerd.’

Lees het verhaal van Mattie Molegraaf...


Rabobank Zeeuws-Vlaanderen en Dethon: Een aandeel in elkaar

Een aandeel in elkaar in Zeeuws-Vlaanderen, zo luidt de slogan van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen. En dat zijn geen loze woorden. Vanuit het oogpunt maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), heeft de bank graag een aandeel in Zeeuws-Vlaanderen. ‘Dethon is een lokale partner. Hun mede­werkers bieden we graag een kans.’

Als service manager Facilitair, is Patrick Vervaet verantwoordelijk voor de inkoop, de huisvesting, het contractbeheer en alle ICT-gerelateerde zaken. ‘Van pen tot pc zorg ik ervoor dat de medewerkers kunnen werken’, zegt Patrick. ‘Sinds de fusie is ons werkgebied van Hulst tot Sluis erg uitgestrekt geworden. De post rondbrengen neemt veel tijd in beslag. Dethon Bezorgdienst helpt ons daar nu bij.’

 

Bekend gezicht met werkplezier

Lisa Markenhof-Van der Sluis, werkzaam bij Dethon, is de rots in de branding, de vaste kracht waarop Rabobank Zeeuws-Vlaanderen kan rekenen. Patrick vervolgt: ‘Als inkoper houd ik rekening met de MVO-gedachte. Nu leent onze dienstverlening zich daar in eerste instantie niet goed voor. Maar als je goed nadenkt, blijken bepaalde zaken gemakkelijk uitbesteed te kunnen worden. We willen als bank lokaal betrokken zijn bij onze klanten. Die lijn voer ik graag door in het afnemen van diensten.’ Wat Patrick betreft is de samenwerking meer dan een goede stap geweest. ‘Wij zijn uitermate tevreden. De kwaliteit van haar werk is erg goed en als er iets is, trekt Lisa aan de bel. Een vaste medewerker werkt prettig. Een bekend gezicht dat ook nog eens duidelijk werkplezier uitstraalt, dat is voor beide partijen leuk.’ Wat Patrick betreft, wordt de samenwerking verder uitgebreid. ‘Ik bekijk hiervoor altijd de mogelijkheden. Ik merk dat de barrière bij veel bedrijven groot is. Aan hen zou ik willen zeggen: het kost misschien even wat tijd om te zien waar Dethon in het bedrijf iets kan betekenen. Maar iedere medewerker heeft zijn kwaliteiten. Een gemotiveerde medewerker van Dethon loont de moeite.’

 

Patrick Vervaet: ‘Een bekend gezicht dat ook nog eens duidelijk werkplezier uitstraalt. Dat is voor beide partijen leuk.’

Lees het verhaal van Lisa...


Babel Vertaalbureau: ‘Blij dat Dethon Stefan aan mij uitleent’

Door spraakverwarring werd de toren in de stad Babel niet afgebouwd. Het Babel van Ann Overbeke is er echter juist om elkaar beter te begrijpen. Vanaf de Scheldekade in Terneuzen worden er teksten in Zweedse, Deense, Duitse en Franse talen, of juist terug naar het Nederlands, omgezet. Stefan Zandburg is de stuwende kracht die ervoor zorgt dat Babel Vertaalbureau technisch gezien niet stil valt.

 

Na haar studie Germaanse talen, waar­onder onder meer Scandinavische talen vallen, doceerde Ann op een avond­school. Overdag startte zij met het vertalen van onder meer medische, scheikundige en technische teksten. Het is het begin van vertaalbureau Nordica in Zelzate (België). Eind 2015 werd het Nederlandse ‘zusje’ van Nordica, Babel, geboren. 

 

Kansen vergroten

‘We hebben veel klanten langs de kanaal­zone’, vertelt eigenaresse Ann. ‘Met name chemische bedrijven. Daarnaast is er veel vraag vanuit de medische wereld. Ook van de overheid krijgen we regelmatig op­drachten. Ik ben beëdigd vertaler en Stefan is goed in de dingen waar ik minder goed in ben: IT. Via een wederzijdse kennis leerde ik hem vorig jaar kennen. Hij werkte destijds nog bij Dethon. Ik ben erg blij dat Dethon Stefan aan mij wil uitlenen. Het is toch zonde als iemand met een HBO-opleiding zijn kennis niet kan gebruiken.’ Naast zijn werk volgt Stefan nu een cursus informatica op HBO-niveau. ‘Mocht het bij mij niet lukken, hoop ik zo toch zijn kansen op een reguliere baan te vergroten. Dat hij kan doen wat hij graag doet. Met mensen als Stefan werkt het werken in het reguliere bedrijfsleven immers zeer goed.’

Ann Overbeke: ‘Met mensen als Stefan werkt het werken in het reguliere bedrijfsleven zeer goed.’

 


Stichting ’t Huus:
‘Iedereen een kans, de normaalste zaak van de wereld’

Het is nog maar zeven jaar geleden dat Stichting ’t Huus werd opgericht. Samen met zijn vriendin Sophie Dieleman, bood Jeroen Leenknecht vakantie- en weekendopvang aan zwaar gehandicapte kinderen. Inmiddels biedt de stichting 24/7 zorg. Bijna dertig medewerkers zorgen ervoor dat het de cliënten aan niets ontbreekt. Onze voormalige collega bij Dethon, Natasja van de Walle, is een van hen. Jeroen: ‘Na haar stageperiode bij ons lieten wij haar niet meer gaan.’

 

Ooit begon het met het aanbieden van weekend- en vakantieopvang aan huis. ‘Ik vond dat er back-up moest zijn’, vertelt Jeroen. ‘Bijvoorbeeld bij ziekte van Sophie of mij. Want waar zouden onze cliënten dan naartoe moeten? Daarom hebben we in 2009 een stichting opgericht. Het is snel gegaan. Op dit moment hebben we twee dagbestedingslocaties in Vogelwaarde en een woongroep in Sint Jansteen. Voor dertig cliënten bieden we dagbesteding, vakantie- en weekendopvang, naschoolse opvang en wonen in een woongroep. En de vraag groeit nog steeds.’

 

Kleinschalige zorgverlener
Het grote verschil met andere opvang zit ‘m in het kleinschalig organiseren. ‘Iedere begeleid(st)er heeft maximaal vier cliënten onder zich’, vervolgt Jeroen. ‘Bij het indelen van de dagprogramma’s van een cliënt kijken we naar wat de zorgvraag van de cliënt is en niet naar wat wij al aanbieden. Wij leggen daarbij de nadruk op bewegen en het hebben van een nuttige dagbesteding, waarbij er geen tijdsdruk ervaren wordt. Natasja werkt bij ’t Huus op de woongroep waar ze de cliënten ondersteunt in de dagelijkse verzorging.

 

Dethon als vangnet
Jeroen: ‘Natasja is een goede mede­werkster waar wij zeer tevreden over zijn. Een mooie bijkomstigheid is dat zij Dethon als vangnet heeft. Dat wij iemand via Dethon in dienst hebben is natuurlijk niet uniek. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om iedereen een kans te geven en zo je steentje bij te dragen aan de maatschappij. Ik hoop dat er meer bedrijven overstag gaan en een waarde­volle, gemotiveerde medewerker via Dethon in dienst nemen.’

Lees het verhaal van Natasja...

 


Een uitkomst bij Sabewa Zeeland

Sabewa Zeeland int en heft belastingen voor acht Zeeuwse gemeenten en waterschap Scheldestromen. Daarnaast behandelt Sabewa Zeeland de kwijt­scheldingsverzoeken van heel Zeeland. Ruim 220.000 aanslagen (brieven) per jaar gaan er op de post. Natuurlijk is er in de tijd van de grote aanslagoplegging veel in- en uitgaande post. Een hele klus die, met name dankzij Dethon’er Frank Govaert, steeds weer keurig en op tijd gedaan wordt. ‘Frank is onze chef Post, een titel die hij met verve draagt’.

‘Frank is een ingeleende kracht, maar wordt als onze collega gezien’, vertelt administratief ondersteunend medewerker Albertien van de Wege. ‘Voor velen neemt hij werk uit handen. Toen bekend werd dat Frank zijn contract nog een jaar werd verlengd, tot eind december 2016, was een zucht van verlichting hoorbaar bij zowel Frank als bij de collega’s van Sabewa Zeeland.’

 

Samen werken voor hetzelfde doel
De samenwerking met Dethon is geboren vanuit sociaal oogpunt. Overigens hebben overheidsorganisaties ook deze maat­schap­pelijke plicht. ‘En het gaat erg goed’, zegt Albertien. ‘We werken hier allemaal voor hetzelfde doel en zijn allemaal een onderdeel van het totaalproces. Van direc­teur tot medewerker, iedereen stapt regel­matig bij Frank binnen. “Hoe laat gaat de post weg?” “Kan er nog iets mee?” of zomaar voor een zonnig babbeltje. Frank werkt altijd met open deur.’


Allemaal ons talent
Ook werkinhoudelijk zijn collega’s van Sabewa Zeeland zeer te spreken over Frank. Albertien: ‘Frank werkt keurig en is erg punctueel. Dat is zijn sterke kant, maar dat maakt het ook wel eens moeilijk voor hem. Daarom maak ik dagelijks een planning voor hem. Zo voorkomen we dat hij niet teveel op zijn bordje krijgt. Maar niet alleen Frank heeft een beperking, toch? We hebben allemaal wel iets, allemaal onze beperking en allemaal ons talent. Dat is wat je moet benutten! Ik kan een Dethon medewerker ook aan andere bedrijven aanraden. Geef iemand de kans en de tijd om zich in het bedrijfsleven te ontwikkelen. Denk eens wat vaker in oplossingen en niet in problemen. Wij zijn in elk geval zeer tevreden met de inzet van onze chef Post namens Dethon.’

 

Foto: Albertien van de Wege: ‘Iedereen stapt regelmatig bij Frank binnen, ook voor een zonnig babbeltje.’ 

 

Lees meer over Frank Govaert...


Yara: ‘De lat ligt hoog’

Yara Sluiskil spant zich al jaren in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te zetten. Na een proefperiode van twee maanden, mocht begeleid werker Melissa een jaar langer blijven bij de kunstmestfabrikant… HR service manager Johan van den Hende: ‘We zien Melissa opbloeien.’

 

Melissa is de eerste medewerker die in het kader van de Participatiewet bij Yara aan de slag gaat. ‘Via het WSP is Melissa hier gekomen’, vertelt Johan. ‘Binnen het team wordt zij begeleid door Ramona Louwerse. Bij Yara kijken we naar de mogelijkheden van de medewerker. We leggen de lat dus hoog, Melissa kan meer dan zij denkt. Door haar positieve karak­ter en haar enorme inzet gaat dit erg goed. We hebben de werkplek aange­past, zodat de werkomstandigheden optimaal zijn. Ook krijgt zij bij ons de mogelijkheid om cursussen te volgen. Melissa krijgt er geleidelijk aan steeds wat taken bij. Dit gaat haar tot nu toe erg goed af.’

 

Melissa heeft ons verrast
Voor medewerkers die arbeidsongeschikt raken, zoekt Yara steeds naar een oplos­sing binnen het bedrijf. Bovendien worden verschillende werkzaamheden op het terrein uitgevoerd door Dethon Groen. ‘Op sociaal vlak liepen we altijd al voorop’, vertelt Johan. ‘Maar nu is daar de Participatiewet bovenop gekomen; een werkgever met meer dan 25 mede­werkers moet een bepaald percen­tage mensen met een beperking in dienst nemen. Naast hetgeen we al doen, is dat voor een bedrijf als Yara niet eenvoudig. We bekijken het echter positief. Deze groep mensen heeft meer begeleiding nodig, maar Melissa heeft ons verrast in wat zij allemaal kan. Haar komst is een verrijking voor Yara’.

 

Johan van den Hende

 


Dethon biedt verlichting bij Philips Lighting

Het leven van mensen beter maken met verlichting. Het is waar Philips Lighting en de medewerkers voor staan. Maar als het gaat om het schoonmaken van de kantoren van de vestiging in Terneuzen, biedt Dethon Cleaning verlichting. Coördinator Arboveiligheid, Facilities en Opleiding Bram Scheele: ‘Jos Lievens is enthousiast en flexibel, hij denkt bovendien altijd goed met ons mee.’
 

Bij Philips in Terneuzen worden starters gemaakt. Bram beheert onder meer het gebouw en is in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de schoonmaak. Uit kostenoverweging ging zijn voor­ganger in 2007 op zoek naar een andere schoon­maakpartner. Deze werd gevon­den in Dethon Cleaning. Een samen­werking die niet alleen vanuit kosten­oogpunt voordelig bleek uit te pakken. Bram: ‘Ook de kwaliteit van de schoon­maak is erg goed.’
 

Vis in het water
Philips Lighting Terneuzen werkt al vijf jaar samen met Jos. Bram: ‘Hij voelt zich erg met ons verbonden en dat gevoel is wederzijds. Jos denkt met ons mee. Als kantoren bijvoorbeeld een tijdje leeg­staan, kaart hij zelf aan om het werk­rooster hier­op aan te passen. Dat hij ook nog eens enthousiast en flexibel is, maakt hem een prettige medewerker.’ Over Dethon zegt Bram: ‘Jos is bij ons als een vis in het water. Echter, niet iedereen is gemakkelijk in een bedrijf te plaatsen. Het is dus erg belangrijk dat Dethon blijft bestaan. Helaas is niet elk bedrijf bereid om deze mensen een kans te geven. Bedrijven willen zo min mogelijk tijd besteden aan begeleiding en goede begeleiding kost tijd. Toch zouden meer bedrijven overstag moeten gaan. Je krijgt er een zeer ge­motiveerde medewerker voor terug.’


Bram Scheele.


Eenvoudig en duurzaam De Twaalf Ambachten

Duurzaamheid hoeft niet duur te zijn, en zeker niet ingewikkeld. Duurzame en ecologische technieken zelf ontwikkelen, het is waar De Twaalf Ambachten voor staat. En dat al bijna veertig jaar lang. Voorzitter van de stichting, Sietz Leeflang, geeft hierbij alle ruimte aan zijn medewerkers. ‘Vanuit sociaal oogpunt willen wij een werkervaringsplek zijn, een waar capaciteiten van medewerkers kunnen gedijen. Ik ben erg blij dat Matthieu van Bragt dit werk via Dethon kan doen.’

DethonDethon


Matthieu van Bragt, Sietz Leeflang, Dirk Knetsch en Clemens Ernst.

 

Bron: De Twaalf Ambachten, nieuwsbrief 158, zomer 2015.
Ontwerp: Wim van Overbeeke.

 

Na jarenlang in Boxtel gevestigd te zijn geweest, is stichting De Twaalf Ambachten sinds begin 2013 gevestigd in Breskens. Anderhalf jaar later werd de fabriekshal aan de Oudestad in Oostburg als werk­plaats in gebruik genomen. ‘Hier werken we intens samen met Dirk Knetsch van Diederiks Nieuwe Ambachterij (DNA). En Clemens Ernst is onze vrijwilliger van het eerste uur.’
 

Van eigen hand
De kale en koude fabriekshal is door de medewerkers omgetoverd tot een prak­tisch ingerichte ruimte. Een inspirerende omgeving waar in alle rust gewerkt kan worden aan duurzame innovatie. Hier is onder meer de Nonolet in gebruik én te koop. Deze uitvinding van Sietz is een toilet zonder water, maar toch hygiënisch en geurloos. Ook een afvalwaterzuivering middels een helofytenfilter wordt gemaakt in de Twaalf Ambachten. Dit systeem wordt onder andere gebruikt in de Wild­waterbaan van de Efteling. Sietz: ‘Bijna alles op de werkplaats komt van eigen hand en is vaak bedacht en/of gemaakt door een van ons. En als het even kan met het aanwezige materiaal en de spullen die er liggen. Zoals het verwarmingssysteem met infrarood. Als we binnen komen mag het onder nul zijn, binnen een uur is onze werkruimte in de fabriekshal warm.
 

Klik met Matthieu
Op de Twaalf Ambachten wordt steeds gezocht naar nieuwe ideeën en samen­werkingen. ‘Zo is ook de samenwerking met Dethon ontstaan,’ vervolgt Sietz. ‘Ik kende Matthieu al vanuit Boxtel. Ook met Dirk klikt het goed. Matthieu maakt nu een proefmodel van een Fin-oven tegelkachel. Een keramische kachel met de mogelijk­heid om deze houtkachel ook elektrisch te kunnen stoken. Met deze detachering wordt ons veel ingewikkeld administratief werk uit handen genomen. En op het gebied van Arbo moeten we aan de normen van Dethon voldoen. Dat vind ik belangrijk voor onze werkplaats. Door de relatief lage loonkosten kan ook de werkdruk lager zijn. Natuurlijk hebben we winst nodig om voort te bestaan, maar het is niet onze drijfveer. De formule van Dethon vind ik schitterend. Er is erg veel diversiteit in ambachten en in mensen die dit uitvoeren. Daarop mag niet beknibbeld worden.’
 


Teamleider Interne zaken en Bestuur Sjaak Wisse

‘Drie redenen om ja te zeggen tegen Dethon Cleaning.

In 2009 doen de gemeenten Terneuzen en Sluis een Europese aanbesteding voor schoonmaak. Een aanbesteding met een belangrijke voorwaarde: twintig procent van het personeel dient sw-medewerker te zijn. Zodoende startten Dethon-mede­werkers in onderaanneming in de schoon­maak. We staan hiermee aan de oorsprong van Dethon Cleaning. Nu een volwaardig schoonmaakbedrijf, dat zich zonder meer kan meten met reguliere schoonmaakbedrijven. Aan het woord is teamleider Interne zaken en Bestuur van de gemeente Terneuzen Sjaak Wisse.
 
‘De gemeente Terneuzen heeft een sociaal oog’, begint Sjaak. Vanuit zijn functie be­hoort onder meer de inkoop van schoon­maak tot zijn portefeuille. ‘Wij zien het als onze maatschappelijke plicht, om mede­werkers met een afstand tot de arbeids­markt op een goede manier aan het werk te helpen. Dat leefde hier al lange tijd voordat de Participatiewet in beeld kwam. Bepaalde werkzaamheden lenen zich daar ook goed voor. Een goede uitvoering ervan staat of valt met goede aansturing.’
 

Cleaning was er klaar voor

In 2013 is onderzocht of er rechtstreeks met Dethon Cleaning gewerkt kon worden. Sjaak vervolgt: ‘De tijd was nog niet rijp. Financieel, juridisch en kwalitatief moest er nog een inhaalslag gemaakt worden. In 2014 hebben wij opnieuw met Dethon rond de tafel gezeten. Deze keer wist Dethon Cleaning ons te overtuigen, het bedrijf was er klaar voor.
 

Goede schoonmaak

Er zijn volgens Sjaak drie belangrijke redenen om met Dethon Cleaning samen te werken. ‘Ten eerste verzorgt het bedrijf goede schoonmaak. Ten tweede gaat het om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en ten derde is het een samenwerkingsverband tussen de twee Zeeuws-Vlaamse gemeenten om tegen een goede (marktconforme) prijs de schoon­maak te verzorgen. Het zijn in feite onze medewerkers en daarvoor hebben wij geen tussenstap nodig. Onze voorwaarde was wel een overname van het schoon­maakpersoneel dat al bij ons werkte. Dat is op alle punten fantastisch gegaan.’ 
 

Zeer gemotiveerde medewerkers

In september 2014 is Dethon Cleaning gestart in diverse panden van de Ge­meente Terneuzen. Sjaak: ‘De gemeente Sluis is op deze samenwerking ingehaakt en ook daar zijn de medewerkers in september begonnen. In januari 2015 is Dethon Cleaning met de schoonmaak van het stadhuis en het stadskantoor in Terneuzen en sportcentrum Vliegende Vaart in Terneuzen gestart. Het werkt fantastisch. De lijnen zijn kort en de ervaring met de medewerkers is prima. Ik heb een zwak voor deze groep mensen en werk, waar mogelijk, ook op andere terreinen met Dethon samen. Wanneer zij goed aangestuurd worden, leveren zij prima werk af. Ik wil graag een oproep doen aan het bedrijfsleven, om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Houd rekening met hun beperking, maar kijk vooral naar hun mogelijkheden. Je krijgt er zeer gemoti­veerde medewerkers voor terug. Ik werk erg graag met Dethon.’
 

Sjaak Wisse: ‘Houd rekening met hun beperking, maar kijk vooral naar hun mogelijkheden. De medewerkers van Cleaning leveren prima werk af.’

 


Van der Poel Bouw en Ontwikkeling:

Blij verrast door de kwaliteit van Cleaning

‘Frisheid stimuleert. En doordat de schoon­maak ‘s ochtends vroeg wordt uitgevoerd, is het niet alleen schoon, het ruikt ook schoon.’ Aannemersbedrijf Van der Poel in Terneuzen is blij verrast door de kwaliteit van Dethon Cleaning.
 
Een ontwikkelende bouwer, dat is in het kort hoe we aannemersbedrijf Van der Poel kunnen omschrijven. Een combinatie die uniek is in Zeeland. Van woningen tot appartementen en van winkelcentra tot scholen en infrastructuur. Hoofdadmini­strateur Ronald Rasenberg: ‘Wij maken zelf de plannen en ontwikkelen de bebouwing.’
 

Social return on investment

Ontwikkelen en bouwen is uniek in Zee­land. ‘Wat dat betreft zijn we een begrip in deze regio.’ zegt Ronald. ‘We vinden het belangrijk om ons als zodanig te profileren. Daarom willen we, daar waar mogelijk, samenwerken met bedrijven die hier gevestigd zijn. Dat is één van de redenen voor onze samenwerking met Dethon. Daarnaast is het zo dat overheden een “social return on investment” willen. Zij hebben een voorkeur voor bedrijven die werken met mensen met een beperking.’
 

Als een tierelier

Medewerkers van Dethon Cleaning maken het kantoor en de bouwketen schoon voor Van der Poel en corveeërs houden de bouw­plaatsen opgeruimd. ‘Op ons kantoor werken dertig mensen. Als je ’s ochtends binnenkomt en de vuilniszak is niet leeg en er ligt stof, spreekt dat niet aan. Frisheid op kantoor is belangrijk voor een goede werk­houding. Ook op de bouwplaatsen is het belangrijk dat het schoon blijft, voor de hygiëne. Wij waren blij verrast met de kwaliteit van het werk van Dethon Cleaning. Ik heb veel respect voor deze medewerkers, die hier om zes uur ’s ochtends al ter plaatse zijn. Als ik hen spreek zijn zij altijd gigantisch enthousiast. Zij zijn erg blij met hun werk en dat zie je. Dat is het verschil met een regulier schoon­maakbedrijf, daar zakt de kwaliteit van
het werk in, de medewerkers van Dethon blijven gedreven. Het werk loopt als een tierelier.’
 
Ronald Rasenberg: ‘Waar de kwaliteit van een regulier schoonmaakbedrijf vaak afneemt, blijven de medewerkers van Dethon gedreven.’

 


Installatiebedrijf W.J. de Bruijn B.V.

Klant van het eerste uur

Installatiebedrijf W.J. de Bruijn B.V. is bijna een eeuw lang dé specialist op het gebied van technische dienstverlening. Waar het bedrijf sinds de jaren twintig hoofdzakelijk civiele werkzaamheden verrichtte, is de aannemerstak in 1995 afgesplitst en in 2007 opgegaan in een Zeeuwse aan­nemers­combinatie. Sindsdien richt De Bruijn zich op instal­latietechniek. Volgens eigenaren Leen­houts en Koesveld staan de letters DB niet alleen voor De Bruijn, maar vooral voor Degelijk en Betrouwbaar. Het bedrijf is dan ook klant van het eerste uur bij Dethon Cleaning.
 
Elektrotechniek, automatisering, teken­werk, automatische besturing voor sluizen en bruggen, maar ook loodgieterswerk en dakbedekking. ‘Technische dienstverlening in de ruimste zin des woords’, zegt admini­strateur Jan Pladdet. ‘Op de zakelijke en op de particuliere markt staan wij voor diversiteit, flexibiliteit en kwaliteit. Ook bij spoedklussen willen wij snel kunnen schakelen en een goede service bieden.’
 

Goede schoonmaak werkt prettig

De uitstraling naar buiten toe, weerspiegelt het innerlijk van het bedrijf. Goede schoon­maak speelt een belangrijke rol volgens Jan Pladdet. ‘Daarom hebben we voor Dethon Cleaning gekozen. Een schone werkplek voor de medewerker en schoon sanitair maken de omgeving prettig om in te werken. Een opgeruimd bedrijfs­terrein en een schoon kantoor, die goede eerste indruk is het visitekaartje voor de be­zoekers.’
 

Het klikt met Dethon

Behalve goede schoonmaak, was de maatschappelijk verantwoorde taak voor Installatiebedrijf W.J. de Bruijn B.V. een belangrijk argument om met Dethon Cleaning samen te werken. ‘Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moeten de kans krijgen om aan de slag te gaan en te blijven’ zegt Jan. ‘Bovendien kwam Dethon Cleaning beter uit de verf dan andere schoonmaakbedrijven. Ook de communicatie verloopt goed, de lijnen zijn kort. Ik kan zeggen dat onze ervaring zeer positief is. We hebben een vaste schoon­maakster en dat werkt erg fijn. Zij is een van ons en hoort erbij. Respect voor elkaar is belangrijk. Er is een klik tussen Dethon en de mensen die hier werken.’
 
Jan Pladdet: ‘De uitstraling naar buiten toe, weerspiegelt het innerlijk van het bedrijf.

 

 

Warrens B.V. Mechanisatie en Constructiebedrijf:

‘De eerste indruk, die moet in orde zijn’

Warrens Mechanisatie en Constructiebedrijf heeft ruim een halve eeuw ervaring in onder meer wereldwijde in- en verkoop van nieuwe en gebruikte landbouwmachines en grondverzetmachines. Op de constructieafdeling worden bovendien machines op maat gebouwd. Directeur/eigenaar Freddy Warrens: ‘Als je de servicewagens van onze monteurs opentrekt, moet het er netjes en verzorgd uitzien. Dat is het label van ons bedrijf. Zo is het ook met de schoonmaak. Een net bedrijf is het visitekaartje, de eerste indruk, en die moet in orde zijn.’ De werkplaats en kantoren zijn in goede handen van Dethon Cleaning.
 
Een bedrijf dat uitblinkt in precisie, Warrens. Ruim vijftig jaar geleden startte het als familiebedrijf. Inmiddels is de firma wereldwijd bekend door de zelf ontworpen uienplantmachine “DeltaPlanter” genaamd. De 800 vierkante meter aan kantoren en bouwplaatsen werd jarenlang schoongehouden door moeder Warrens. Freddy: ‘Bij een ander bedrijf in Hulst zag ik mensen van Dethon Cleaning aan het werk. Toen nam ik het besluit om contact met Dethon Cleaning op te nemen. Tevens zag ik mensen van Dethon Groen bij camping Vlasaard in Stekene werken. Dethon heeft bij ons een goed plan ingediend. Er wordt keurig gewerkt met een logboek en de medewerkers worden goed aangestuurd vanuit Dethon Cleaning. Zij werken zeer grondig, zijn netjes en beleefd en staan te springen om hier te werken. Er is veel knowhow aanwezig en ik kan zeggen dat het werk probleemloos verloopt. Dethon Cleaning zal ik altijd promoten bij andere bedrijven. Ik ben een ambassadeur voor Dethon geworden.’
 
Freddy Warrens: ‘De eerste indruk, die moet in orde zijn.’

 

 

Corveewerkzaamheden bij kunstmestfabriek Yara

‘Alle complimenten voor de medewerkers’

Via specialistisch reinigingsbedrijf Mourik Industriële Reiniging, verzorgen mede­werkers van Dethon Groen, corveewerk op het terrein van kunstmestfabriek Yara in Sluiskil.
 
Van het verwijderen van zwerfvuil op de plant, tot het schoonhouden van de kan­tine. In weer en wind zetten ruim tien medewerkers van Groen elke dag opnieuw hun schouders eronder. En met plezier. Bedrijfsmanager Dethon Groen, Jeroen van der Zee: ‘Het reguliere werk gaat 52 weken per jaar door en dat gaat heel goed. Eind 2014 zijn er bovendien extra mensen ingezet voor corveewerk op een fabrieks­stop. De plants schoonhouden, kunst­mest­korrels die van de band vallen verwijderen, de centrale ruimtes schoon­houden en zwerfvuil verwijderen. Het is werk dat erg goed bij deze groep mensen past. Voor Dethon is dit dan ook een prachtige kans om deze klus te mogen doen.’

 

Zwaar werk, hoge inzet

De medewerkers hebben zich bij Yara al bewezen, het bedrijf is zeer tevreden over de uitvoering van het werk. Jeroen ver­volgt: ‘Van de Europese manager kreeg ik zelfs de vraag om hun tevredenheid over te brengen aan de medewerkers. Dit werk is zo mooi voor onze mensen, dat we dit zeker ook goed voor soortgelijke bedrijven kunnen doen.’ Martijn Otjes, uitvoerder Onderhoud: ‘Alle complimenten voor de medewerkers. Niet alleen vanwege de kwaliteit van hun werk, maar ook omdat zij hun persoonlijke beschermingsmiddelen goed gebruiken. Onze opdrachtgever Mourik waardeert dit zeer en beloont de ploeg regelmatig met koeken en gebak. Het is zwaar werk voor deze jongens en ik bewonder hun hoge inzet dan ook zeer. Zonder hun enthousiasme lukt het niet.’
 
Michael Spoor, Viktor Sampl en Johan van Houte maken de plant na een grote stop netjes en schoon.
 

De werkzaamheden

✔ opruimen producten die van banden vallen
✔ schoonhouden van het terrein
✔ straten vegen

Nieuwe toekomst in oude stal

In het vorige nummer lazen we nog hoe Meubelen in Hulst flink aan de weg timmerde. Inmiddels is de inrichting van Kindercentrum Kidz in Oostburg klaar. Dethon maakte de keukenkastjes, wandkasten, speeltafels, boekenkasten en een knutselkast. En met een resultaat om trots op te zijn.
 
Eigenaresse Tosca Vervaet: ‘Ik ben er super blij mee! Ook de ouders en andere bezoekers reageren positief. Zij staan ervan versteld dat dit kunstwerk door Dethon gemaakt is.’ Van de voormalige ruimte is niets meer te herkennen. Wat ooit een oude stal was, heeft alles in zich voor een nieuwe toekomst voor de kinderen.


De schouders eronder op Yara

Kunstmestfabriek Yara in Sluiskil lag in oktober stil voor de grootste onder­houds­stop in zijn 85-jarige geschiedenis. De ver­schillende fabrieken op het terrein produceren onder andere ammoniak en ureum. Het gaat om grondstoffen voor de landbouw en de industrie.
 

De onderhoudsstop is een grote klus. Via specialistisch reinigingsbedrijf Mourik, ver­zorgden zo’n twintig extra medewerkers (naast de vaste ploeg) van Dethon Groen, corveewerk op het terrein van Yara. Martijn Otjes, uitvoerder Onderhoud Dethon Groen: ‘Van het ver­wijderen van zwerfvuil op de plant waar de werkzaamheden plaatsvonden, tot het schoonhouden van de kantine. Ook heb­ben de medewerkers de motoren en ovens schoongemaakt met speciale reini­gings­mid­delen en geassis­teerd bij de werk­­zaam­heden met de zuigwagen.’ Dethon Groen heeft voor het werk bij Yara tien fietsen aangeschaft. Deze zijn toe­pas­selijk groen bespoten, zodat de mede­werkers zich niet alleen snel, maar ook in stijl op het terrein kunnen verplaatsen. Martijn besluit: ‘Alle compli­menten voor de medewerkers, omdat zij zo goed werken en goed hun persoonlijke beschermings­middelen ge­brui­ken. Ook onze opdracht­gever Mourik waardeert dit zeer en beloont de ploeg regelmatig met gebak en koeken. Het is zwaar werk voor deze jongens, die nor­maal in het groen werken. Ik waardeer het dan ook zeer dat zij hun schouders onder deze klus zetten. Zonder hun inzet lukt het niet.’
 
Jaco de Rooij, Marcel Verhelst, Frank Mangnus, Berry Grootzwagers, Peter Kuiper, Michaël Spoor, Kevin den Beer, Jan Koetje, Theo van Meele, Brian Nys, Kim van den Broek, Arjen Luteijn, Mario Meesters, Johan van Houte, Martin Valke en Wouter de Graaf. Niet op de foto, maar wel op stop: Eduard van Eenennaam, Richard Tacken,Jos Maeremans, Martijn de Putter, Roy Porreij, Viktor Sample, Niels van Os, Jean-Pierre Cousin, Jacques Dijkers, Rob Stoops, Ruud Schillemans, Kees Koeman, Fons Jansen, Steve Verstraeten, Bo van de Pas, Theo Millenaar, Marino van Puijvelde en Benny Pieters.


Toonbeeld Terneuzen

‘Zonder mensen als Jan kunnen wij niet’

Van het bespelen van een hobo tot aquarelleren en van het maken van een animatiefilm tot een mooie rol uitvoeren op de planken. Of je nu een beginner bent of een ervaren rot, simpelweg verslingerd aan een kunstzinnige hobby… Een pensionaris of een middelbare scholier… Toonbeeld maakt het mogelijk. Directeur Jo Stanneveld is erg blij met de enthousiaste inzet van Jan Verheij. Hij is een van de drie conciërges bij Toonbeeld. ‘Zonder mensen als Jan kunnen wij het niet. Jan is onze vliegende keep, die met een glimlach de boel draaiende houdt.’
 
Toonbeeld verbind. Op de weg naar kunstzinnige ontplooiing, maar ook in de opbouw of het behoud van sociale con­tacten. ‘Een mooi voorbeeld hiervan is een gezamenlijk kunstproject in een wijk in onze gemeente’, vertelt Jo. ‘Er was nauwelijks contact tussen de bewoners. De kinderen in de wijk kregen de opdracht een tekening te maken van hun beeld van deze wijk. Sjablonen van deze tekeningen, zijn vervolgens op straat bespoten in zogeheten green graffiti. De resultaten waren verbluffend en wekenlang te zien op straat. Hierdoor gingen bewoners weer met elkaar in gesprek. Kunst brengt mensen samen, daar zijn wij als Toonbeeld nadrukkelijk mee bezig.’
 

Een hele goede match

In het gebouw van de voormalige rijks­scholengemeenschap Petrus Hondius in Terneuzen, nemen wekelijks 1.100 cursis­ten deel aan kunst- en cultuurprojecten. Mensen blijken vaak over hele goede talenten te beschikken’, vervolgt Jo. ‘Ook mensen met een afstand tot de arbeids­markt moeten de mogelijkheid krijgen, hun talenten te laten zien. Ik vind het belangrijk om hieraan een bijdrage te leveren. Met Jan had ik al snel het gevoel dat we wel eens een hele goede match konden zijn. Dit gevoel bleek juist. Jan is zeer compe­tent en heeft de juiste werkhouding. Hij is erg handig en steekt graag de handen uit de mouwen. Bovendien is hij een prettig persoon in je omgeving, steeds meer mensen beginnen op hem te leunen. Omdat het een functie voor onbepaalde tijd is, gaat Jan nog een cursus BHV (bedrijfshulpverlening) en omgang met licht- en geluidsapparatuur volgen. Dankzij mensen als Jan kunnen onze stafmede­werkers zich op hun kerntaken concen­treren. Zonder een goede conciërge zouden onze lokalen niet zijn ingericht voor de les en kunnen cursussen niet doorgaan. Wat dat betreft, is Jan een onmisbare schakel.’
 
Directeur Toonbeeld Jo Stanneveld: ‘Zonder mensen als Jan kunnen wij het niet.’


Werken in Scanshop Terneuzen:

‘Elke medewerker heeft een belangrijke rol’

Wie kent het niet, een grote doos vakantie­foto’s en dia’s die al jaren op zolder staat? Of wat dacht je van bedrijven, met enorme archieven? Een sta-in-de weg, waarvoor de oplossing wordt aangereikt op Axelse­straat 46 in Terneuzen. Want daar opende  Tragel Zorg op 1 april 2014 de Scanshop. Een volwaardig bedrijf met een uniek concept, gericht op de consument en het bedrijfsleven. Een bedrijf bovendien, dat niet alleen cliënten met een verstandelijke beperking, maar ook andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, een mooie, volwaardige werkomgeving kan bieden.
 

 Trudie van der Meijden, senior adviseur Werk en Activering bij Tragel Zorg: ‘Digitali­seren is een jong fenomeen dat erg in opkomst is. Het scannen van al dan niet vergeten materiaal is echter iets wat veel mensen niet leuk vinden of waarvoor zij simpelweg geen tijd hebben. Onze mede­werkers kunnen hierbij helpen. Zij doen dit werk met veel plezier en het gaat boven verwachting goed.’
 

Samenwerken met de doelgroep

Waar Tragel Zorg ateliers en winkels heeft in onder meer kaarsen en zeep, wilde Trudie iets nieuws voor haar cliënten. Geen dagbesteding, maar een sociaal bedrijf, gericht op de toekomst, waarin men kan meedraaien in de samenleving. Een bedrijf dat bovendien een  opleidingsplek moest wor­den voor de gemeente. Werkzoeken­den kunnen er werkervaring opdoen en het werkritme te pakken krijgen. Trudie: ‘Van ontnieters en ontvouwers tot scanners en gastheer of -vrouw… Om iedereen een kans te geven op een volwaardige baan, hebben we de functies heel erg opgeknipt. En voor elke functie geldt een officiële sollicitatieprocedure. Het is immers erg belangrijk dat je hier past en met de doelgroep kan samenwerken. Leo Gelderland kan dat prima. Hij heeft inte­resse in het bedrijf, geduld en echt iets met de doelgroep. Hij durfde de uitdaging aan en dan moet het ook nog eens goed klikken. Nu, dat doet het zeker. Leo is niet voor niets geselecteerd.’
 

‘Je doet ertoe’

De beginperiode was spannend voor alle partijen. ‘We zitten zogezegd in hetzelfde scanschuitje’, vervolgt Trudie. ‘Leo contro­leert onder meer de kwaliteit en de tijds­planning en dat is een voorname taak. We nemen onszelf serieus en we willen dat het bedrijfsleven ons ook serieus neemt. Het is dus erg belangrijk dat de mede­werkers goede begeleiding krijgen om gestructu­reerd te werken. De materie mag niet door elkaar geraken en wordt voor de veiligheid bewaard in een kluis. Een dierbare foto is immers onvervangbaar. Het materiaal dat hier in een schoenendoos binnenkomt, gaat op een usb-stickje weer naar buiten. Met als resultaat een tevreden klant. Er wordt hier dus erg nuttig werk verricht door onze medewerkers. Dat is misschien wel het belangrijkste van deze opzet. Want willen we dat niet allemaal, waardering? In de Scanshop heeft elke medewerker een belangrijke rol. En daar gaat het om. Je doet ertoe.’ 
 
Trudie van der Meijden, senior adviseur Werk en Activering bij Tragel Zorg: ‘Er wordt hier erg nuttig werk verricht door onze medewerkers.’

Karel Keuker, Autohandel Keuker:

‘Het gaat om de motivatie’

Van een Porsche Cayenne tot een Suzuki Alto, alles op vier wielen koopt en verkoopt hij. Al ruim veertig jaar handelt Karel Keuker, samen met zijn broer, in tweedehands auto’s. Jurgen Mieves werkt er via Dethon. Hij zorgt er niet alleen voor dat de auto’s er pico bello uitzien, maar ook dat de techniek dik in orde is. Karel Keuker: ‘Alle auto’s worden perfect afgeleverd. Jurgen levert daar een mooie bijdrage aan.’
 
Gerenommeerde garages uit de streek, verwijzen klanten regel­matig door naar Autohandel Keuker in de Zandstraat in Philippine. Eigenaar Karel: ‘Om­dat de meeste auto’s buiten staan, zijn ze mis­schien wat minder opgepoetst dan in een showroom. De kwaliteit is echter niet minder en ze worden blin­kend schoon afgeleverd. Daar zorgt Jurgen wel voor.’ Jurgen lijkt met een schroevendraaier in zijn maag geboren te zijn. ‘Ik was zes jaar oud en haalde de brommer van mijn moeder uit elkaar’, vertelt Jurgen. Een lampje brandde niet. Nadat ik hem weer in mekaar had gezet, kon mijn moeder weer veilig in het donker rijden. Met twee brandende lampen.’ Jurgen werkte eerst via Dethon Direct bij Yara. ‘Maar ’s avonds was ik te vinden bij garages, dat was in mijn school­tijd al zo. Ook bij Keuker kwam ik regelmatig.’ Voor Karel was het al gauw duidelijk dat Jurgen technisch inzicht had. Voor een tijdelijke afwezigheid, vroeg hij Jurgen voor hem te komen werken. Karel: ‘Jobcoach Tom de Boom heeft dit ge­regeld. Aan­vankelijk om de auto’s te poetsen, maar ook technisch werd Jurgen steeds handiger. Sleutelwerk, banden verwisselen… Jurgen leert snel en wil ook graag leren. Daar gaat het denk ik om, deze motivatie. Als ik nog iemand nodig zou hebben, zou ik naar Dethon gaan. Onder goede begeleiding kunnen deze mede­werkers vaak heel wat.’
 
Eigenaar Karel Keuker (staand) met medewerker Jurgen Mieves.

ZorgSaam Bachten Dieke, ‘Iedereen verdient een kans’.

ZorgSaam Bachten Dieke in Terneuzen biedt professionele en persoonlijke zorg op maat. Een passende woning voor de cliënten, in een huiselijke sfeer. Het creëren van deze gemoedelijke omgeving lukt volgens Marc van Damme, hoofd Ondersteunende Diensten, prima met de hulp van medewerkers van Dethon.
 
Ieder mens, of het nu een cliënt is of personeel, is uniek en gelijk­waardig bij Bachten Dieke. Marc: ‘Ook mensen met een beperking geven wij de kans om mee te draaien in onze dagelijkse gang van zaken. Wij geven hen graag de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen.’
 

Blij met Dethon

Marc geeft leiding aan ruim dertig medewerkers op de locaties Bachten Dieke in Terneuzen en Vremdieke in Hoek. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor de Technische Dienst, de wasserij, het restaurant, de beveiliging, het onderhoud van de tuinen, de openbare ruimten en de inkoop. Bovendien verzorgt hij de coördinatie van de vrijwilligers. Marc: ‘Ook coördi­neer ik interne verbouwingen. De Dethon-mede­werkers onder­steunen onze vaste krachten bij extra werkzaam­heden. Bijvoor­beeld schilderijen ophangen en sloopwerk. Vorig jaar heeft er nog iemand de tuinverlichting vervangen. Een hele klus waar veel bij kwam kijken, dat kan ik je vertellen. Maar voor hen was dat allemaal geen enkel probleem. Ook onze volière is volledig zelfstandig gebouwd door de gedeta­cheer­den van Dethon. Het resultaat is er een om trots op te zijn.’
 

De moeite waard

Voor Marc is het erg belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een geschikte werk­plek te bieden. ‘Ik vind dat werk­gevers ook deze mensen de gelegenheid moeten geven. Iede­reen verdient deze kans en het is zeker de moeite waard. Dankzij deze mensen kunnen wij werk­zaamheden uitvoeren, waar­aan we anders niet toe­komen. En zij leven helemaal op, van de structuur die wij bieden en de waardering die zij krijgen voor hun werk. Met de ondersteuning van jobcoaches Hennie Bos en Tom de Boom, verloopt deze samen­werking op rolletjes. Met de juiste begeleiding kan ik het iedereen aanraden.’
 
Marc van Damme bij een volière om trots op te zijn, volledig gebouwd door gedetacheerden medewerkers van Dethon.

 
Annik Terryn, directeur Aan Z

‘Kijk eens naar wat iemand wél kan’

Ouderen, chronisch zieken of mensen met een beperking… Aan Z biedt ondersteuning aan een ieder die dit nodig heeft. Bij de welzijnsorganisatie van de gemeenten Terneuzen en Assenede werken veertien mensen en vele vrijwilligers.  Zij worden ingezet voor onder andere Tafeltje Dekje, boodschappen doen, een wandeling maken of kleine klusjes rondom het huis. Via Dethon Integratie werkt Jürgen de Vries nu drie jaar met veel plezier bij Aan Z in Axel. Lees meer
 

 Veerle de Smet, personeelsfunctionaris Jan Snel.

‘Een betrouwbare werknemer moet je koesteren’

Jan Snel is één van de koplopers op het gebied van flexibel bouwen. Of het nu is voor een kantoorruimte, een complete scholengemeenschap, een zorgcentrum of een bankfiliaal… Het bedrijf heeft een tijdelijke of permanente oplossing voor elk huisvestingsprobleem. Van het ontwerp en bouwen tot het transport en het plaatsen ervan. Niet alleen als het gaat om huisvesting, maar ook wat de medewerkers betreft, bouwt het bedrijf graag mee aan een goede toekomst. Lees meer